ringobus

Alla inlägg under april 2008

Av Olga - 27 april 2008 20:06

Helgen har bestått av hund i stort sett hela tiden. Vi började lördagen med att åka in till Djurmagazinet i Norrköping där de hade "Hunden dag" och 20 % på allt i butiken. Hundarna fick följa med in och trängas bland alla människor, lukta på leksaker och titta på allt godis med dreglande munnar. Vi shoppade inte så mycket, blev en ny pip-leksak, en träningsleksak, grisfötter och lite annat smått och gott som kan tänkas behövas. Vi tittade även på en ny spårsele till Ringo men hittade ingen som kändes riktigt bra.


Senare träffade jag Camilla och Zorba för lite lydnadsträning. Det gick bra faktiskt, men den där j***a apporten är inte rolig...! Vi gick igenom lydnadsettan och Ringo fick även köra lite "rutan". Det var jättevarmt ute och det tog på både hund och människa. Var glad över att jag lämnat Olga hemma med Johan för hon tycker värmen är riktigt jobbig. Inte lätt att bo i Östergötland när man är van att vara i jämtland.

Stilen kanske inte är den bästa, men hej va det går!


Idag var det spår för hela slanten. Till Ringo la vi ett spår igår kväll så han fick gå sitt först. Vi hade glömt att köpa nya snitslar sen våra blev stulna så tyvärr blev inte spåret mer än kanske 400 m.  Han är lite snurrig i början av spåret men efter en stund går han som på räls. Återgång och bloduppehåll är inga problem. Han har för vana att slarva när vi tränar men vara skärpt när det väl gäller. Bara att hoppas att det blir så denna gång också...

Stolt Ringo som hittat klöven


Olga fick gå sitt först spår. Ett spår på ca 300 m och en vinkel. Hon behövde mycket stöd att Johan för hon tyckte nog att den var lite mystisk den där blodlukten men med lite hjälp så spårade hon mycket bra för att vara första gången. Med lite erfarenhet så tror jag Olga blir en kalasduktig viltspårare.

Olga spårar, sakta men säkert

Lilla Olga får beröm av husse när hon kommit fram till klöven.


Imorgon börjar min praktik. Skönt att det bara är en tredagars-vecka så man får en liten mjukstart. Ska bli intressant att se vad det här företaget roar sig med.

Nu ska jag fortsätta städa...usch så tråkigt!

 Avslutar med en bild där Olga busattakerar en oförberedd Ringo.


Av Olga - 22 april 2008 22:19

Ibland undrar jag hur smart denna lilla Olga är. Om man är smart, hur kan man då få för sig att stenar är en bra måltid??

Igår vaknade jag av att Olga spydde en del. Hon ville absolut inte äta frukost och sen spydde hon lite till. När Olga dissar mat så vet man att något är fel (hon tiggde inte ens när vi åt). Vi avvaktade lite och misstänkte eventuell magsjuka eller i värsta fall att hon fått i sig kattsand när hon käkat kattbajs. Kattsand klumpar sig ju när det blir blött och kan täppa till rejält i magen. Under förmiddagen här var hon lite orolig och pep en del. Jag ringde till veterinär och Johanna som båda tyckte jag skulle avvakta. På kvällen hade hon lite feber men vi fick i henne lite mat blandat med ris och trodde att det var på väg att vända. Men efter maten blev hon orolig igen, gnydde och bytte sovställe hela tiden. Detta fortsatte under kvällen men hon fick behålla maten så vi valde att avvakta till idag.

 När jag och hundarna gick upp i morse var det en helt annan fröken som vaknade, nu var hon pigg och alert och rusade ut för att busa. Skönt tänkte jag! På promenaden senare valde jag att dissikera hennes bajja för att se om nåt dumt kom ut. Kan säga att hon hade då bajjat ut en sten stor som en femkrona. Inte konstigt att hon gnydde igår, den måste ju gjort sketaont varje gång den rörde sig lite i tarmarna. Nu är jag bara väldigt tacksam över att den kom ut den naturliga vägen. Jag vet sen innan att Olga gillar stenar och tycker att vi haft koll på henne när hon är ute men så kom jag på att under söndagens träning satt hon ju bunden en del och det kanske var då hon knaprade i sig stenen. jag vet inte, ute är den i alla fall och det är bra! Idag är hon som vanligt, gör många försök att gå till kattlådan fast man vaktar henne som en hök. Hon har dessutom försökt att trycka i sig en ny sten men denna gång såg jag henne och kunde få henne att spotta. Man kan ju tycka att hon borde lärt sig nåt, men icke..


Annars har det mest varit skönhetsvård här idag. Tvätt av öron och grejjer som är mindre populärt hos hundarna. Gjorde ett försök att klippa Olgas tassar men shit va svårt det va på en hund man inte är van vid! Hon har så mycket mer päls på tassarna än Ringo och ändå har hon inte full päls än..huvaliga... 1 1/2 tass blev klippt sen gav jag upp.


Nu är det sovtajm, imorgron ska jag träffa folket på företaget jag ska praktisera på nu i 7 veckor och då måste man vara pigg och fräsch.


God natt

Av Olga - 20 april 2008 15:40

Helt underbart, solen skiner från en klarblå himmel och man kan vara ute i t-shirt.

Det här är första helgen på länge som jag känner att vi fått lite gjort. I går höll vi på i trädgården och drog upp stolp från ett ställe och fixade en rasthage på ett annat ställe åt hundarna. Tanken är att vi vart efter ska sätta staket runt hela tomten men just nu får denna lilla plätt duga. Skönt att hundarna kan vara med ute när man sitter på altan utan att man ska behöva oroa sig för att de drar.

Olga & Ringo busar i nya rasthagen

Olga ligger & vilar efter att Ringo tröttnat på att leka


Idag vaknade jag uipp till strålande solsken. Helt perfekt eftersom jag och Camilla bestämt oss för att träna hund idag. Efter frukosten packades alltså träningsväska och fikakorgen och sen bar det iväg. Tog med mig båda hundarna så en fick sitta uppbunden när jag tränade den andra. Nyttig träning, speciellt för Ringo. Idag gick det kalasbra att träna med Ringo. Nu äntligen känner jag igen min hund. Den taggade och glada Ringo, känns så skönt! Nu hoppas jag bara att jag lyckas hålla kvar denna glädje hos honom. Däremot tyckte han att jag var hemskt orättvis när han fick sitta bunden och Olga fick lite träning. Det protesterades hej vilt från hans håll. Olga fick bara en kort kort träning med lite ligg och så. Hon börjar förstå vad ligg betyder men det sitter inte helt än.

Sen fikade vi, kaffe och kanelbulle fanns det att mumsa på.

Camilla & Zorba njuter i solen

Zorba med mossa i hela öronen


Efter fikat körde vi en platsliggning. Då hade även Camillas sambo kommit med hunden Klas så Zorba, Ringo och Klas fick köra en plats. Ringo gick tyvärr upp men skam den som ger sig. Om man kan vara glad över nåt när han går upp under platsen är att han "bara" reser sig eller kommer till mig. Han har inget intresse av att gå och jävlas med de andra hundarna. Jag ska träna på med det där för det måste sitta bättre än det gör just nu om vi ska tävla.


Nu måste jag plugga fast solen skiner :(

Vi hörs!

Av Olga - 18 april 2008 11:26

Vi var på kurs igår. Jag hade med mig båda hundarna och åkte dit tidigare för att träna Ringo. Vet inte rikigt vad jag ska säga om vår träning. Jag tror att det kan va så att det händer mycket i hans kropp nu efter kastreringen och hormonerna har inte riktigt hittat sin rätta plats, för han är inte på hugget. Jag måste backa massor nu för att få honom taggad igen. Innan kastreringen så tyckte han verkligen att träna var kul och allt gick så bra. Nu känner jag att jag vet i sjutton om jag tänker tävla honom den 3:e. Visst, poängen har ingen betydelse men att gå in och veta att vi inte är redo, det gör jag inte. Fungerar det inte under träning kommer det knappast fungera under tävling. Har lite huvudbry nu kan man väl säga.


Olga fick komma ut när själva kursen drog igång. Hon tyckte det var lite obehagligt med de nya hundarna men efter en stund gick det bra. Vi fick gå slalom mellan de andra hundarna och träna på kontakten, tycker den biten går jättebra med henne. Vi tränade även ligg och inkallningsingången. Olga vill inte gärna komma in och sitta bredvid mig utan framför. Tydligen så har det inte varit nåt problem hemma hos Johanna så nånstans gör ju jag fel. Tror det har att göra nåt med mitt kroppsspråk eftersom hon är oerhört känslig för det. Pratade med Johanna efteråt och fick lite tips så det ska vi prova. Idag är hon jättetrött och ligger mest och sover, det är jobbigt att gå på kurs!


Nu är det helg och vi har inget planerat. Ev ska jag och en kompis åka och titta på en lydnadstävling men den startade inte förrän halv 2. Mystisk tid att börja på så vi får se om vi åker eller inte.


Vi hörs!

Av Olga - 14 april 2008 15:22

Tänkte vara hurtig idag och ge mig ut och springa med hundarna. Ville egentligen inte för jag hatar att springa men måste börja göra nåt annat än promenader. Precis när jag höll på att byta om ringde grannen och frågade om jag inte skulle med ut och rida. Svårt val, jogga eller rida...inte ett dugg! För mig var det självklart att hänga med på hästryggen istället. Hundarna fick sig en promenad innan ridturen och sen fick de vara själva en stund. Det är så himla skönt att komma ut i skogen med häst och sitta och fifilura lite. DET är avkoppling för mig. Dessutom hade vi en jäkla tur med vädret också. Det regnade när vi fixade hästarna men var uppehåll medan vi red och nu regnar det igen.

Är lite sugen på att ta med hundarna nån dag när vi roch rider men jag vet inte rikigt om det blir så mycket avkoppling då. Är lite rädd för att de inte ska fatta att de ska hålla sig lite undan för hästen och bli trampade eller nåt. Känns onödigt så de kanske får vara kvar hemma i fortsättningen också. Vi får se.

Hundarna fick sig lite lydnadsträning igår kväll. Ringo verkade helt nollställd inför det här med lydnad. På inkallningen kutade han emot mig och slängde sig i backen framför mig..hm.. Kunde inte göra annat än att skratta åt honom. Jag hade byggt upp ett mycket provisoriskt hinder på hela 20 cm som vi avslutade med lite hopp och lattjo över.

Olga fick också komma ut för lite träning. Vi håller fortfarande på med "ligg" och diverse kontaktövningar. Har tänkt nu att jag ska ta ut dem var och en en liten stund om dagen och köra lite. På torsdag börjar även kursen för Olga och Ringo. Det är egentligen en vardagslydnadskurs men Ringo och jag tränar tävlingslydnad när vi är där. Perfekt att få lite störning, dessutom trivs jag så bra med den kursledaren vi har så därför har vi hängt med där istället för att gå med i en tävlingslydnadsgrupp. Olga däremot kommer få vara med på vardagslydnadssakerna. Ska bli så kul att det äntligen startar upp igen med kurser!!


Nu har jag haft paus alldeles för länge från min rapport som jag ligger sjukt mycket efter med så det är väl kanske bara att leta upp den där motivationen...


Må så gott!

Av Olga - 12 april 2008 13:38

...är jag och Johan just nu. Jag har haft spysjuka och har nackspärr, och Johan knäckte ett revben förra helgen när vi skulle dra upp stolp som inte vill läka riktigt.  Känns så tråkigt att det alltid ska vara nåt. Kan inte minnas en enda helg nu som vi varit friska eller inte varit bortbjudna. Det är trist när man känner att man har en del man behöver fixa men orken finns inte.  Dessutom skulle det behöva storstädas här hemma. Får ju finbesök från Duved om ca två veckor..

Hundarna har fått stå tillbaka lite sen i onsdags då jag blev sjuk men nu börjar jag bli människa igen så nu ska det tränas. Ringo är ju dessutom av med tratten nu. Måste kännas skönt för honom, för oss med visserligen. Kisseriet blev bättre under veckan men idag har han pinkat inne två gånger redan. Fortsätter att avvakta så får vi se. Så länge han är pigg och äter och dricker så hoppas jag på att det ska gå tillbaka av sig självt.

Olga då, hon har hittat kattlådan. MUMS sa fröken! Vidrigt säger vi här hemma. Ringo åt också ur kattlådan när han var liten men han slutade efter några tillsägelser. Deeutom är ju inte han så matfixerad så att få skäll för lite kattbajs var helt enkelt inte värt det. Olga däremot tar gärna emot lite skäll bara hon hinner få i sig en liten tugga bajs först. Vi lurpassar på henne för att kunna ta henne på bar gärning och om jag får inbilla mig bara lite så kanske det har blivit lite lite bättre.


Nu är det dags för promenad, sen ska jag nog damma lite. Idag känns det mer som höst än vår ute men förhoppningsvis vänder det snart igen.


Vi hörs!

Av Olga - 9 april 2008 13:53

Idag var Ringo och jag på återbesök på djursjukhuset. Först ville de ha ett urinprov så jag fick en kartongbytta typ som jag skulle sätta under hans stråle. Det var ju inte så svårt, det svåra kom när man skulle gå med kissbyttan och en hund som for från höger och vänster (tur att det snart är vardagslydnadskurs för Johanna...). Jag ville inte gärna ha pink på hela mig, och på nåt vänster lyckades jag att inte spilla. Nu låter det som han pinkat byttan full, så var det inte men jag har en förmåga att trassla till saker när jag är lite nervös.

Hur som helst, dom hittade inget som helst fel på Ringo. Han hade pyttepytte lite blod i urinen men det kunde ha med prostatan att göra på någe vis, dessutom har det ju inget urinprov på honom innan kastreringen så det kunde lika gärna varit så innan. Det var i alla fall inget man behövde oroa sig för. Annars såg pinkeriet bra ut. Sen fick Ringo ett finger i rumpan, haha, veterinären kände runt där inne. Ringo såg lite skeptisk ut men innerst inne tror jag att han gillade det i alla fall lite :) Även där inne kändes det tydligen bra. Det fanns alltså inga tydliga fel. Veterinären sa att man kunde göra en odling på kisset men som det var just nu tyckte hon inte att det fanns nån anledning. Det kunde också vara en begynnande urinvägsinfektion men även det hade hon svårt att tro.

Summan av det hela: Är han inte bättre om en vecka eller blir akut sämre så ska vi höra av oss så får han komma in för kissodling och eventuellt ultraljud. Jag hoppas att det inte ska behövas utan att detta kan va nåt övergående. Tydligen kan det där med hormonerna göra dem lite kokobello efter en kastrering. Jag vet inte, det är väl bara att ha is i magen och avvakta. I går och i natt pinkade han dock inte nåt i sängen..phu..

Håll tummar och tassar nu för att Ringo ska kunna hålla tätt framöver!


Mors 

Av Olga - 8 april 2008 14:30

Alla som vill läsa en uppmuntrande blogg kan sluta läsa nu.

Ringo har fått komplikationer i och med sin kastrering. I några dar nu har vi märkt när vi ska lägga oss att någon pinkat i vår säng. Vi har faktiskt anklagat Olga då fröken kan glömma att pinka på promenaderna. Dessutom har Ringo varit helt rumsren sen han var 4 månader. Men, inatt vaknade vi vid 4 hugget av att Ringo stod och skvalade i sängen. Hela hans ansikte lyste av skam och man såg att han verkligen inte ville pinka men han kunde helt enkelt inte hålla sig. Det absolut sista vi gör innan vi lägger oss är att pinka hundarna så det var inte så att han inte kvällspinkat. Jag har även märkt efter kastreringen att han pinkar otroligt länge första gången även om det bara gått en timme från förra promenaden.

Idag ringde jag tillbaka till djusjukhuset för hjälp. Receptionisten försökte få det till att Ringo är avundsjuk på Olga och kissar i ren protest... Kissar hunden verkligen en hel flodvåg då? Är han lika glad som vanligt? Skulle han leka som en tok med Olga? Skulle inte tro det! Jag sa att jag ville prata med veterinären som gjort detta men det fick jag inte utan receptionisten gick iväg och pratade med en veterinär. Imorgon ska vi på återbesök och göra urinprov och eventuellt blodprov för att se vad det kan vara. Känns så himla surt. Inte minst för Ringos skull. Såret verkar i övrigt läka bra men om de misstänker en infektion så har det ju blivit vajsing nånstans. Så var det med det. Efter jag pratat med djursjukhuset så gick jag bara och la mig igen. Har sovit i stort sett hela dan och jag vägrar ha dåligt samvete för det idag!


På återseende...



Ovido - Quiz & Flashcards