ringobus

Alla inlägg under oktober 2008

Av Olga - 31 oktober 2008 23:06

...eller hur var det nu igen?

Igår kom första snön och det har blivit kallt som f*n! Idag regnade snön bort men det är fortfarande kallt. Hundarna bryr sig ju inte men jag tycker det är mindre skönt, i alla fall när det som idag har blåst mycket också. regnet piskar en ju i ansiktet då, usch!


I onsdags var det fullt upp för mig och hundarna. Först gick vi till hundklubben här i Krokek och träffade Monica och Elvis (springer på snart 4 månader). Jag har ju träffat dem förut och hjälp dem lite. Denna gång körde vi lite inkallningar och jobbade på kontakten. De är jätteduktiga! Elvis är ett litet energiknippe och gör sitt bästa hela tiden. Mina vovvar fick sitta uppbundna under tiden till Ringos stora besvikelse. När vi tyckte att Elvis jobbat färdigt blev det bus så det stod härliga till. Efter ett tag kom det även en man med en Vorsterh, det var en hane på drygt 3 år och han och Ringo lekte som galningar. Ringo såg ut att tänka "äntligen blev det lite fart här". Olga hängde med i leken så länge de rörde sig men stannade de upp stod hon och skällde lite på avstånd. Efter det blev det promenad hem, allt som allt blev det en timmes promenad, få sitta och titta på när nån annan tränade och så en massa lek. Vi hann nästan bara hem och vände eftersom Ringo och jag skulle på agilitykurs sen. Det gick hyfsat denna gång, jag tyckte att han till en början gapade mer än vad han gjorde sist och så var han lite seg på plan men han kanske var lite trött i kroppen eller nåt. Han kändes lite okoncentrerad, jag var också trött så jag har nog ganska mycket skuld i det hela också :)


Idag har det inte hänt så mycket faktiskt. Hundarna har fått lite träning i köket. Det blev ställande för bådas del och även lite fotgående för Olga. Olga har förresten ont i örat igen. Tycker att vi har haft koll på det och sett till att det kommer in luft och hållt det rent men det är nog bara att acceptera att hon är ett öronbarn, så nu är det medicin igen :( Hon har fått ett nytt vintertäcke som provades idag också och det var ju lagom! Hon har ju haft Ringos täcke de få gånger det har behövts men hon kan få igenom hela kroppen där man kör in huvudet så det var ju "liiite" stort. De behövde ett varsitt täcke också eftersom vi om drygt 1 vecka drar upp till Duved!! Tjohooo, det ska bli så förbannat kul att komma iväg och träffa galenpannan Johanna och alla djuren igen. Fast som det ser ut nu så är det ju bara hälften av dem (hundarna, 2 av kaninerna och två av undulaterna) som jag träffat förut.. :)

Ska bli kul att se hur Olga reagerar på att komma tillbaka till sin gamla flock. Hon kanske inte vill följa med mig hem sen...men det hoppas jag att hon vill.


Just ja, igår träffade jag en mindre älg i form av en häst. Följde med en kompis till stallet och där fanns denna jätte. Ett jättegulligt sto på ca 1,80 m..! Kände mig bra liten när vi tog in dem. Den största häst jag suttit på var 174 m och han var stor men denna dam är alltså ännu större, men gudasnäll. Det var i alla fall kul att komma iväg till stallet lite och få hjälpa till och mocka lite skit, här funkade det inte med bajspåsar Johanna ;)


Näehe, nu ska jag gå och lägga mig och läsa. Läser en sann berättelse om några barn som växer upp i en mycket konstig sekt. Intressant men sjukt! Imorgon ska jag vara flytthjälp åt en kompis här ute, det kan nog bli kul.


Vi hörs!

Av Olga - 28 oktober 2008 13:37

Igår var det kurstajm för mig och Olga igen. Denna gång var det ställande under gång som skulle börja tränas in. Dessutom ska ju allt annat vi hållt på med fortsätta tränas. Både Olga och jag var nog lite trötta efter helgen då det var fullt ös hela tiden så igår gick träningen sådär. Eller egentligen gick det ganska bra och Olga var duktig men jag var lite halvkinkig.

Som vanligt började vi med en platsliggning, jag har börjat gå lite längre från Olga och hon ligger kvar. Det är kul men jag kan fortfarande känna att hon inte är helt säker på det men det är skoj när det går framåt. Sen började vi träna på ställandet. De första gångerna satte hon sig ner men efter lite nötande började hon fatta och stannade jättefint så det ska vi fortsätta med i veckan så jag till nästa gång kanske kan ta nåt steg ifrån henne.

Senare under kursen fick vi para ihop oss två och två och hjälpa varandra. Denna gång hamnade jag med en tjej som har en jaktlabbe, en jättemysig hund. Vi hjälpte varandra med linförighet där det visade sig att vi hade samma problem med sneda sättande, tandvisning och inkallning.

Efter kursen var jag helt slut, orkade sitta en stund framför datorn men sen var det tack och godnatt.


Idag fick jag brev från SSRK med Olgas gröna fina rosett!! Som jag sagt tidigare så är jag ju ingen stjärna på utställningar så i alla yrhet missade jag att man kunde köpa sig en fin rosett också. Men nu är den här så nu ska den också få pryda väggen :) Kom på att jag kanske ska betala den också. Lika bra att göra direkt så jag inte glömmer det.


Imorgon är det dags för Råttan (Ringo) att gå på agilitykurs igen, hej o hå vad veckorna går fort.


Vi hörs!



Av Olga - 26 oktober 2008 18:16

Det kan man lugnt säga att det varit. Först var ju SSRK:s utställning i Mjölby på lördagen. Jag och Anna-Greta samåkte och försökte båda hitta liiite positiv inställning till dagen. Jag kände mig mest trött och seg och stressad för jag skulle på 30 års fest senare på dagen.

Hur som haver så gick det ju skitbra med  Olga. Under kvalitetsbedömningen så hade jag svårt att hålla leendet under kontroll när det bara var vi och en hund kvar som kutade runt och jag fattade att vi skulle komma etta eller tvåa. Vi kom tvåa då domaren tyckte att den andra hunden hade lite bättre rörelser men att Olga hade vackrare huvud. När jag gick förbi domaren och hörde att både ettan och tvåan (alltså vi) skulle få CK höll jag på att börja garva. Trodde inte att det var möjligt att jag och Olga, de två nybörjarna kunde komma så bra till. Kändes helt sjukt faktiskt.

När det var dags för bästa tik så var jag lite snurr i bollen. Trodde det var en veteran efter championklassen så Olga låg i sin bur när det ropade in oss igen. PANIK! Som en snurrig höna kom vi i alla fall på plats efter lite bekymmer vart vi skulle stå och liknande. Om jag störde nån i det läget får jag be om ursäkt men man har väl rätt att vara gröngöling och snurrig som nybörjare?

Vi slutade i alla fall som 4:e bästa tik av ca 35 hundar!!! Stolt som få var jag och ärligt talat lite chockad när folk kom och gratulerade, märklig känsla det också.

Domare för dagen var Jana Janakova och kritiken löd:

Fint huvud. Bra bett, korrekt hals. Utmärkt front, korrekta vinklar fram och bak. Jättefin kroppsform, bra substans. Fint musklad, bra ansatt svans. Jättefina rörelser, bra steg. Jätte elegant.

Olga 19 månader


Glad i hatten var jag ju "tvungen" att ringa alla jag kände när jag kom hem och berätta hur bra det gått så jag hann inte vila särskilt mycket innan det var dags för 30 års partajet. Trött och sliten kom vi iväg i alla fall, i tid till och med och det var en jäkla tur för det var inte bara ett kalas utan min kompis som fyllde år och hennes sambo överaskade alla med att gifta sig!! Det var ett fint bröllop med härlig sång så lite blöt i ögonen blev jag allt. När vigseln var över var det mat och partaj, en lyckad kväll helt enkelt.


Ringo och jag började på agilitykurs i onsdags. Jag var lite nervös att han skulle vara lika hysterisk som på tidigare agilitykurs när han inte var kontaktbar när han fick sitta och titta på men jag tänkte att det visar sig väl.

Gruppen verkar jättetrevlig och Ringo var riktigt duktig. Lite hysterisk men inte i närheten av hur han va förra gången. När han fick köra var jag impad över hur mycket han kom ihåg och hur duktig han är. Jag var ordentligt nöjd och glad efteråt. Nu börjar ju tankarna om en agilitytävling dyka upp i huvudet också...hm...skulle ju vara kul att prova nångång. Det får bli ett framtidsprojekt.


Nu är det dags för söndagsslappandet i soffan!

Vi hörs!

Av Olga - 19 oktober 2008 16:43

...vad jag ska skriva här idag men nåt ska jag väl kunna få ur mig.

Först måste jag än en gång säga GRATTIS till Sofia och Lowieh till deras andra 1:a pris i lydnad! Nu har ni bara ett kvar era duktiga jäklar ;) Själv har jag ju fått lite press på mig så i veckan anmälde jag mig och Ringo till två tävlingar, sen ångrade jag mig direkt men att vara anmäld ger en liten spark i rumpan så man tränar.


Idag stack vi iväg och tränade lite i alla fall. Ringo var först ut och fick nöta position, läggande under gång och halter. Sen gav vi oss på agilitybanan som lockade. Jag kan inte direkt säga att jag tränar agility utan jag lattjar agility, det blir lite som det blir och helt kravlöst men vi har jäkligt kul!

När det var Olgas tur att träna satt Ringo och skrek som hyena i bilen..hrm..sån är han. Olga fick träna linförhet, jag har backat massor där då jag insett att jag haft alldeles för bråttom, varför blir det alltid så? Hon fick också träna platsliggning och så började vi nosa mycket lite på ställande under gång. Sen körde vi med agility fast hon tyckte det var roligare att kuta omkring och nosa på allt men några hopp och A-hinder blev det. Efter det åkte jag till Konsums parkering och körde en platsliggning med Ringo. Vad gör man liksom när man vill ha störningar? Folk tittade konstigt och barnen ljöd "åååh, titta en hund...sååå söt".

Just ja, jag köpte en agilitytunnel igår som prövades direkt. Max fick hjälpa till att träna Olga så hon gick igenom tunneln och det gick jättebra. Han fick även hjälpa mig med hoppen med Ringo, vem vet, han kanske är en blivande hundtränare den där Max.


Nu börjar det lukta tandorikyckling i köket..mums! Blir ju kanon ihop med lite onyttig pomme. Imorgon ska jag nog ut och stava igen men har kommit på att det går ju på +/- noll då jag äter upp mig under helgerna igen...suck!


Vi hörs!

Av Olga - 14 oktober 2008 13:36

Vad jobbigt det är när man inte känner för att göra ett dugg. Sån dag har jag i dag, jag vill bara ligga i soffan och moffa godis men med tanke på att jag fortfarande väntar på min första utbetalning från A-kassan så finns inte ett korvöre över till godis :(


Igår var i alla fall Olga och jag på kurs. Denna gång fick vi para ihop oss två och två och prata om olika moment och se vad man hade för problem och utifrån det hjälpa varandra. Sen fick vi gå  ut på plan och träna platsliggning. Olga gick upp en gång annars låg hon fint. Jag lämnar henne fortafarande inte långt och inte länge då jag tycker det är viktigast att hon lär sig att känna sig trygg där hon ligger. Sen fick hälften av hundarna hoppa in i bilen igen och vi skulle återigen para ihop oss två och två. Jag hamnade med en tjej som har en Riesenschnauzer på 1 1/2 år. Han påminde sååå mycket om Ringo i sättet, glad och superlycklig hela tiden. Vi fick nu hjälpa varandra att titta på linförheten, tandvisning och inkallning. Efter att jag hjälpt henne så var det min och Olgas tur. Under linförheten fick vi betyget att Olga brister lite i kontakten men när hon har den så är hon en hund som visar mycket positiv utstrålning och är rolig att titta på.

Tandvisning har jag aldrig gjort med Olga mer än att jag håller på titt som tätt men det är ju en annan sak. Olga accepterade att nån annan tittade men hon var inte jättelycklig över det men jag ska se till att träna mer på det med personer jag känner. Den här tjejen var jätteduktig och tog det lugnt och försiktigt med Olga när hon märkte att hon var lite skeptisk.

Inkallningen då, där tränade jag bara att få upp farten på henne och det gick bra när jag sprang ifrån henne (som en valpinkallning), då kuta damen på som en galning. Testade även innan att kasta en leksak bakåt när hon var på väg men det var föga intressant. Annars måste jag faktiskt säga att hennes föremålsintresse har ökat liiite ändå, fick henne till och med att ta apportbocken häromdan. Visserligen med hjälp av Ringo som konkurrans men ändå, jag är nöjd!

Som avslutning på kursen fick vi köra en plattsliggning igen och denna gång låg hon hela tiden, min duktiga lilla skrutt!


Idag fick Johanna sparka igång mig eftersom jag helst ville begrava mig i soffan. "Ut och bygg en agilitybana" var dagens spark i rumpan så så fick det bli. Det blev en mycket provisorisk agilitybana med två låga hinder och slalom med 4 pinnar. Slalompinnarna snodde jag från Max gamla indiantält som han inte använder. Det var som sagt 4 och det räcker ju ett tag i alla fall, men på sikt vill jag ha fler. Vill även ha en tunnel och lite så. Först ut var Ringo som stod och gapade redan när jag byggde banan, "matte! Jag vet vad vi ska göra"! Han fick träna mycket slalom då han har lite bråttom och hinner inte styra kroppen dit den ska :) Sen fick han hoppa hinder och träna på att tänka framåt även om jag befann mig efter honom. Det gick bra, han är skitkul att träna agility med så länge det inte slår slint i huvudet på honom.

Olga fick också börja på slalompinnarna och hon var riktigt duktig på det. Svansen gick i 110 hela tiden, och när hon skulle hoppa hinder gick det fort och hon tar stooora språng.


Som avslut körde vi en kort bana av de få hinder vi hade och det kanske var tur att den inte var längre för mattes kondition brister än en gång. Nu kämpar jag med att få den bättre i alla fall genom att gå med stavarna titt som tätt. Har faktiskt träningsvärk i rumpan och ryggen efter gårdagens stavgång.


Nu hör jag hur soffan ropar på mig, bäst jag går dit ;) Diska kan man ju göra en annan dag...


Vi hörs!

Av Olga - 12 oktober 2008 14:39

Igår drog vi iväg på förmiddagen för att titta när Sofia och Lowieh tävlade lydnad igen. Kan bara säga grattis till ert 1:a pris, ni var såå duktiga! Inte alla som nyss fött barn som ger sig ut på lydnadsplan inte :) Lite avis blir jag ju självklart men nu ska jag träna så vi med kan få nåt förstapris :)

Sofia och Lowieh under linförheten.


Ringo och Olga var med som hejarklack och det röck lite i tävlingstarmen på mig men vi ska tävla vart efter igen.

Vi vill också!


Bixie låg och lärde sig hur man ska göra..


Idag var vi i Marmorbruket på utflykt. Jättefint där men tyvärr blåste det lite väl mycket så det var inte alls skönt att gå ut med vattnet så vi höll oss mest i skogen.


Utsikt från "Tittut"


"Tittut" igen, ser ni att Olga och Johan har likadan frilla ;)


Vi hittade massa löv och jag försökte få igång Ringo på en lövkastarlek..


..efter ett tag gick det.


Ett gammalt marmorbrott


 

Samma marmorbrott


Vi stannade en stund för att fika utmed Bråviken.


Olga vill också fika och bortskämda som våra hundar är fick de lite kanelbulle att smaska på :)


Bråviken


 

Lite kameralek


Givetvis måste man ha en bild på hundarna och lite Kolmårdsmarmor när man är där...


..posera fint nu!


Igår kväll/natt hade jag "fota månen projekt". Shit va det är svårt att få vettiga bilder. Här kommer några av mina försök i alla fall.




 


 


Vi hörs!

Av Olga - 10 oktober 2008 13:37

Jajamen, idag tog vi oss åter åt byhållet för att få lite variation på våra promenader. På måndag börjar tydligen älgjakten och jag kommer hålla mig från skogen i alla fall första veckan. Kanske är fjantigt men jag tycker det är lite läskigt.

Idag gick vi till vår lite aktivitetsbana igen, ett riktigt bra ställe man kan hitta på det ena och det fjärde på. Först undersökte vi också busskuren igen...


Olga är inte så mycket för att hoppa upp på saker medans Ringo tycker det är skitkul, därför fick han sitta uppe och hon nere och vänta på bussen..

Olga undersöker om det finns nåt under brädorna, plåtarna som ligger bakom har vi inte vågat oss på än.

Nån där?

Bäst att undersöka...!

Ringo hittade också nåt annat kul att rulla sig i..


På vägen hem stannade vi och hade godisjakt i ett träd, återigen tog Olga det som låg på backen och Ringo klättrade :)

Godis!!


Igår hade vi besök av en ESS valp på 12 veckor. Inte alls otäckt faktiskt! Det är en tjej som bor här ute som ville ha lite tips och eftersom alla kurser redan är i full gång erbjöd jag mig att hjälpa med det lilla jag kan. Jag är ju långt ifrån någon expert men jag hoppas att de fick med sig lite tips hem.

Mina doggar fick träna lite lydnad på eftermiddagen. Ringo tränade ställande under gång och position och Olga tränade raka sättanden och lite linförhet.


Imorgon hoppas vi på bra väder då vi planerar att packa fikakorgen och ge oss av till Marmorbruket här i Kolmården och gå ut med Bråviken. Det är jättefint där borta, speciellt om vädret är på topp.


Hoppas alla ni andra får en trevlig helg!

Vi hörs!

Av Olga - 7 oktober 2008 12:40

Har precis kommit tillbaka efter ett pass stavgång med hundarna. Det är första gången vi provar detta med stavgång och det gick väl hyfsat. Hundarna band jag runt midjan vilket var mindre skönt men det fick duga är lite osäker på om älgjakten börjat nu därför vågade jag inte ha nån av dem lösa. Stavandet gick bra så länge jag höll mig på grusvägen men jag fick för mig att vika av in i skogen vilket var ett mindre klok beslut. Det var geggigt och träskmark lite överallt. Som tur var kunde man ju känna sig fram med stavarna men jag höll på att stå på huvudet några gånger när Ringo skulle framåt och Olga tvärnitat framför mina fötter...

Igår var vi ute och joggade också, jag hatar att jogga och får lätt ont i benhinnorna men jag kände efter helgen att jag måste göra nåt. Jag har moffat alldeles för mycket tårta nämligen. Max kalas var på lördagen och på söndagen hade vi styrelsemöte här med Springer Östgöta så då kunde jag ju moffa ännu mer tårta och fikabröd :) men nu är det alltså skärpning på den fronten. Jag kan ju säga att hundarna har BRA mycket bättre kondis än mig, som om det vore nån överaskning men de var inte alls lika trötta efter vår joggingtur.


Funderar på om jag ska ta ut dem och träna lite sen, vi har kalasväder så det känns lite halvdumt att sitta inne samtidigt skulle jag verkligen behöva fila ihop ett bättre CV än det jag har och så är det ju det där med disken som också ska göras så det inte blir ett berg igen.

Det är väl bäst att ta tag i nåt av det i alla fall.


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards