ringobus

Alla inlägg under augusti 2008

Av Olga - 21 augusti 2008 18:51

Tjohoo vilken härlig tur jag haft i skogen idag. Koppeltvånget är över så man behöver ju inte längre vara livrädd för att stöta på fel person, dessutom har jag börjat träna in inkallning med pipa på Ringo och det fungerar riktigt bra! Anledningen är att han har kommit på att han är förbannat mycket snabbare än mig och har på senare tid stuckigt så fort han fått chansen. Det har reulterat i att han inte fått gå lös särskilt mycket utan i långlina. Det har funkat hyfsat, men hur kul är det?! Är jag i skogen vill jag att mina hundar ska kunna rasa av sig och dessutom är det en form av avkoppling för mig, men har man en som sticker hela tiden så blir det knappast nån avkoppling...

Hur som haver så har vi i ett par dagar kört med visselpipa och en boll som belöning. Det har fungerat ganska bra men idag bytte jag boll mot korv vilket visade sig vara väldigt lyckat! Eftersom Ringo halvt om halvt hade anorexia sitt första levnadsår glömmer jag bort att han är totalt matskadad efter kasteringen. Förut hade jag kunnat ha med mig en stek ut och han skulle inte brytt sig ändå men som sagt nu fungerar det mesta med nåt gott godis. Han lyssnar fortfarande inte helt perfekt och försvinner ibland men han är tillbaka inom 1/2 minut. Oerhört skönt! Nu ska jag fortsätta jobba med det och se till att ha olika belöningar för att hålla hans intresse uppe. Jag ska också själv bli mer aktiv på promenaderna och bryta av med saker ibland. Det har jag gjort nu med men inte tillräckligt ofta.


Olga är anmäld till en tävlingslydnadskurs nu. Det blev så ändå, så snart ska vi på antagningsprov där de främst ska kolla vilken kontakt man har med sin hund och om man kan jobba med den lös på plan. Det bör inte vara några problem men man vet aldrig.

Ringo har jag anmält till en lugnare form av fortsättnings agility men det är inte säkert att vi får plats. Det fanns en annan fortsättningsgrupp också men som hade siktet helt inne på att tävla. Jag vill mest gå agility för att Ringo tycker det är kul och om det blir nåt tävlande får framtiden utvisa.


Nu ska jag försöka få i min magsjuka sambo lite mat... :)


Vi hörs!

Av Olga - 16 augusti 2008 21:14

att skriva kritiken.

Här kommer den:


Feminimt huvud med mycket halsskinn. Vällagd skuldra. mycket bra förbröst,välvinklad något kort överarm. Fria proportioner korrekt konstruerad, välvinklat bakställ, rör sig med bra drive bak, något kort steg fram, utmärkt pälskvalité.


Typ och helhetsintryck: Utmärkt


Vi hörs!

Av Olga - 16 augusti 2008 16:47

Olga och jag har varit på utställning i Norrköping idag. Idag blev det en slät etta. Hade varit kul med ett CK men det ville sig inte denna gång. Olga skötte sig jättebra men jag behöver träna mer. Vädret idag var minst sagt skiftande. Precis när det var dags för springrarna så kom det världens störtskur! Alla som hade tält kröp in där medans vi satt och trängde under ett parasoll med hål i :) Efter ett tag fick vi låna ett stort paraply också av en vänlig själ så jag satt med Olga i knät under parasollet och Sofia som var och tittade satt bakom stolen med Bixie och Lowieh under halva parasollet och ett paraply. Det funkade det också men just då var jag rätt avis på alla med tält. Som tur var gav vädret med sig ganska fort.

Jag har tyvärr inga bilder från dagen då jag valt helt fel tröja och insåg när jag stog framför domaren att man kunde se rakt ner i min tröja...mindre smart val! Jag hade lite bråttom i morse och tänkte inte så långt...usch!


Ringo fick vara hemma med husse och tyckte att livet var allmänt tråkigt. Om han visste att vi varit på utställning så tror jag han skulle vara mer än nöjd med att få va hemma.

Dessutom har han full upp med att vara lekfarbror åt denna lilla tös:

 

Vizzla


Aj min nos!


 

Gú va hon är jobbig!


Inte verkar det som hon tänker sluta heller...*suck*


Ja, vad ska man säga? Hon är inte rädd om livet den där lilla fröken i alla fall, men det funkar över förväntan nu. Det är bara Sisqua som fortfarande tycker att Vizzla är ett helt onödigt inköp.


Nu funderar jag på att göra Johan sällskap och ta en powernap i soffan en stund.


Vi hörs!

Av Olga - 13 augusti 2008 19:55

Trött, trött, trött kämpade jag mig iväg efter jobbet idag för att träna med Camilla. Kände efter in i det längsta om jag verkligen skulle träna men bestämde mig för att hundarna kanske faktiskt vill göra nåt utöver de vanliga promenaderna.

Camilla var redan där när jag kom och hade tränat lite så jag tog ut Ringo och började med lite lydnad. Det blev inte så mycket av den saken, lite linförhet, apport och ställande sen lockade agilitybanan alldeles för mycket. Ringo tycker det är så himla kul så jag känner mig nästan tvungen att gå en fortsättningskurs i agility. Hela han lyser som solen när han får hoppa hinder och springa i tunnlarna. Vi är inte så bra men vi har jäkligt kul ihop när vi kör vilket är huvudsaken.

Olga skulle också få träna lydnad men även hon hamnade på agilityplanen. Hon och jag har aldrig testat det och jag vet inte om Johanna körde nåt med henne. Hur som så gick hon genom en kortare tunnel (med mycket hjälp av Camillas sambo Marcus som satt i andra änden). När hon fattade att det erbjöds korv på andra sidan trillade poletten snabbt ner. Henne kan man få att göra nästan vad som helst bara hon får korv. Det är bra! :) Efter tunneln fick hon testa balansgrejan, den var lite läskig men med korv precis framför näsan funkade det med. Efter några gånger körde hon den nästan själv. A-hindret var skitkul sa hon, det var inga tveksamhete där inte. Hon fick även köra lite lite slalom. Sen räckte det för henne och Ringo, nu ligger båda hundarna här mätta och nöjda.


Igår fick blev olga nyfrissad också. Vi åkte till Lina och fick hjälp så nu är hon vacker som en dag inför utställningen på lördag. Syns ju en "viss" skillnad när nån som kan har klippt mot när jag gör det :)


Imorgon bär det av till Söderköpings BK för att titta på deras inoff lydnadstävling. Jag ska inte vara med utan laddar till en tävling längre fram.


Vill säga stort grattis till Anna-Greta och Sydney också som tog sitt viltspårschampionat i söndags!!!


Vi hörs!

Av Olga - 10 augusti 2008 12:18

Igår var det till en börjar en riktigt seeeeg dag. Jag sov bort halva dagen och vaknade med rygg- och huvudvärk. Ute var det klibbit och äckligt och det kom rejäla regnskurar med jämna mellanrum. Egentligen hade jag ingen lust att göra nåt, jag som tänkt att jag skulle träna båda hundarna och hinna motionera dem rejält. Tillslut tog jag hela familjen i kragen och tvingade ut oss i skogen i hopp om att hitta svamp. Det var fortfarande kvavt men vi hade uppehåll när vi var i skogen i alla fall. Vi hade ingen större lycka med att hitta svamp utan hittade bara sex kantareller...räcker ju inte ens till en macka :) Däremot fanns det hur mycket blåbär som helst så jag passade på att sluka i mig en hel del.

Även om vi inte hittade mycket svamp blev det en skön promenad för både hundar och människor.

Har lite bilder från dagen men det är väldigt taskig kvalité på dem men men...

Ringo svalkar sig

Vackra Olga..

 

och så fina Ringo med oskarpt huvud...

Olga hoppar över en bäck

Bäcken på nära håll


På kvällen åkte vi till Sofia och Magnus på spelkväll. Vi spelade "Rita & Gissa" och "Brainstorm". Brainstorm var faktiskt riktigt kul och klockan var närmre 03.00 när vi kom hem.

Idag skulle jag åkt till Finspångs BK och tittat på lydnadstävlingar men jag orkade inte gå upp i morse. Dels för att vi kom hem sent och dels för att vi hade en kattunge som inte tyckte vi behövde sova i natt :)


Vi hörs!


Av Olga - 7 augusti 2008 22:10

Jaaa, igår var det då dags att debutera i lydnadsklass 1. När jag anmälde mig kändes det som att den 6 augusti var jättelång bort, men igår kändes det som tiden gått allt för fort.

Tävlingen anordnades av Svenska schnauzer pinscherklubben och hölls vid Sörsjön i Åby.

Så nervös som jag var igår på dan var det väldigt länge sen jag var, men konstigt nog blev det bättre när vi väl var på plats. Jag och Ringo drog starnummer 5 och Sofia och Lowieh fick startnummer 1.

Först hade vi vår platsliggning, ett moment som inte fungerat så bra för oss på sistone men det var ju bara att gå in med så positiva tankar man kunde i huvudet. När ca 1 minut hade gått flög en fågel precis ovanför Ringos huvud och jag kan säga att då började benen att skaka så pass att jag hörde hur byxorna slog mot benen :) Men efter 2 minuter var det en stolt matte som kunde gå tillbaka till sin hund. Jag kunde inte hålla bort flinet från ansiktet så Ringo måste undrat varför jag var så himla lycklig... Tittade snabbt upp på Camilla (som var vår coach för dagen) och konstaterade att även hon jublade. Tandvisningen var inte heller något problem mer än att Ringo ville krypa ur skinnet av lycka när han fick hälsa på domaren.

Sen var det dags för Sofia och Lowieh som gick ut mycket säkert på plan. De hade en jättefin linförhet men missade på vissa moment och slutade på 159,5 poäng! Så himla surt, ynka 1/2 poäng från ett första pris som jag tycker de borde fått för de var duktiga!


Efter lite väntan var det dags för mig och Ringo. Linförheten började ganska bra ända tills han såg agilityplan som stod uppställd en bit bort och blev taggad till tusen och hängde inte riktigt med på att det faktiskt var lydnad vi körde. Han var lite ofokuserad till och från kan man väl säga. På läggandet hamna han ganska mycket före mig så där fick jag dunka till med ett DK och då la han sig.

Inkallningen gick bra men jag tror vi fick avdrag för att han kuta för långt innan han kom in och satte sig...jag hann liksom inte stanna sa han...

Ställandet ska jag nog helst glömma, det gick efter ett REJÄLT DK. Det var långt ifrån det bästa ställandet vi gjort. Sen kom den "älskade" apporten och Ringo hittade på ett nytt litet trix. Han tog den jättefint, sen vände han på klacken och sprang mot agilityplanen :) Jag kunde inte göra annat än att börja skratta liksom publiken och domaren för de tyckte han var lite söt när han höll på och det var han. Det var ju tyvärr inte riktigt rätt beteende.

Vi avslutade i alla fall med ett strålande hopp.


Poängen för dagen blev 144,5 och ett andrapris.

Protokollet såg ut såhär:


Platsliggning        10

Tandvisning         10

Linförhet              6 

Bra start, står, pendlar ngt,ss, efter i sväng, bra språng avslut

Läggande              6

Bra start, DK, framför hand

Inkallande           8,5

Bra tempo, avslut

Ställande             5

Fin start DK´n kraftiga

Apportering        0

Tar bra, står, går iväg, lämnar ej

Hopp över hinder   10

Utmärkt hopp, fint in

Helhetsintryck       8

Trevligt framförande


Sammanlagt kom vi 5:a av 10 startande. Säga vad man vill om poängen men jag är så stolt över både mig och Sofia att vi ens vågade för det var väldigt osäkert ett tag! Ringo är jag mest nöjd med att han låg på platsen sen är det ju vissa saker som kunde gått klart bättre men jag tycker jag fick en bra möjlighet nu att se vad som måste tränas på mer och med mer störning. Sen var man ju lite nervös och det påverkar ju en hel del också.

Nu ska vi träna vidare och anmäla till fler tävlingar för det här var ju riktigt skoj!

Tack Johanna, Camilla och Sofia för stöd och peppning under gårdagen!

Ordet fastklistrad och SM var i mitt huvud många gånger :)


Tyvärr har jag inga vettiga bilder från tävlingen då vi hade motljus hela tiden.


Nu är det dags att gå och lägga sig och se om gangsterkissen låter oss sova i natt. Det vore trevligt som omväxling :)


Vi hörs!




Av Olga - 2 augusti 2008 17:48

Hoppsan vad tiden går fort. Det har visst gått ett bra tag sen jag skrev något. Tycker det har varit för fint väder för datorn plus att jag varit helt slut efter jobbet den senaste tiden.

Vad har hänt då?

Vizzla har flyttat hit för ganska exakt en vecka sen. Först var hon en väldigt snäll och lugn kattunge, antagligen var hon lite chockad av flytten för nu är hon nämligen ett monster. Ett väldigt gulligt monster visserligen :) Hon roar sig på nätterna med att attackera de kroppsdelar hon kommer åt. Det kan vara allt från hakan, näsan, öronen, armar, ben och håret och de där små klorna och tänderna gör satans ont. Men som sagt hon är ju söt i alla fall! Hon börjar vänja sig vid hundarna men är inte stormförtjust i dem än och Sisqua och hon håller sig borta från varandra.


På hundbiten har det det varit ganska lugnt pga värmen. Kvällarna har ängnats åt att bada eller slappa. Lite hundträning har jag kunnat göra sent på kvällarna. Ringde i veckan för att stryka mig från lydnadstävlingen men blev smått övertalad till att åka dit i alla fall och se hur det känns på plats. Känner att det vore ju skitkul om det gick bra men jag får se det som ren träning. Känns som hälften är vunnet bara jag vågar ställa upp för nerverna spökar redan om jag tänker på det. Idag åkte jag och Sofia och tränade i alla fall. Platsen funkade inte alls för oss idag vilket känns jäkligt oroväckande däremot har han blivit säkrare på ställandet men det krävs ett DK och apporteringen har gått massor framåt. Han rullar inte längre apporten i munnen utan håller den mer säkert än han någonsin gjort.

Olga fick mest sitta och titta idag men jag körde lite med henne också. Hon har kommit till stadiet där hon gör allt hon kan för att få beröm. Dvs tränar jag t ex sitt stanna kvar så kastar hon sig i backen och svansen går i 110 för ligg brukar man faktiskt få beröm för... Vi har även börjat att bekanta oss med apporten men den är föga intressant. Planerna var att jag skulle kunna gå en tävlingslydnadskurs med Olga i höst men sommaren har ju gått så förbaskat fort så jag har inte alls hunnit träna upp henne så hon skulle vara redo för det. Jag vet inte rikigt vad jag ska gå för kurser i höst faktiskt. Något måste det bli men jag måste fundera lite.

Nu har jag två trötta saker här hemma och det är sååå skönt för då kan man känna sig lite nöjd själv ett tag. Annars kan jag tycka att hundägande och ständigt dåligt samvete hänger ihop lite. Man hinner ju inte göra allt man vill med hundarna och vissa dagar blir helt enkelt tråkigare än andra och då kommer samvetet.


Förresten så har vi äntligen fått in våra grindar i bilen. Känns rikigt skönt att ha fått dem på plats. Nu saknas bara krokar så man kan ha koppel och spålina mm där.


Nähe, nu ska jag börja med lite mat. Har frossat i godis men lite mat kan nog också göra gott.


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards