ringobus

Alla inlägg under april 2009

Av Olga - 26 april 2009 21:34

Kolla på sötnosen i sin nya frilla!



Visst blev han söööt!!! Anledningen till att pälsen på öronen åkte av var för att Olga har fått tag i öronen när de lekt och bitit av stora delar av pälsen där så det såg inte klokt ut. Först tyckte jag inte att han såg klok ut i den här frisyren heller men när chocken lagt sig så måste jag ju säga att han är ju jättegullig! Dessutom blir ju öronen lättare så det borde komma in mer luft i dem nu så han kan bli av med öroninflammationen kanske lite lättare.

Till råga på allt blev han också duschad idag och efter det är man inte poppis som matte :) Han går snällt in i duschen men han gillar det INTE men jag började fundera på när han blev duschad sist och det är alldeles för länge sen så det behövdes verkligen. Efter det blev han lite fönad så han inte skulle bli kall, vet ju inte hur känslig han är nu när han går på medicin.

Man blir trött av att bada och klippas!


Olga roade sig på egen hand medan Ringo råka ut för klippmaskinen..

Gnaga på ben är GOTT! Madrassen Johanna sov på när hon var här har inte åkt upp på sovloften igen än så hundarna använder den lite som sovplats. Nån gång ska den upp på sovloftet igen men de verkar ha det så skönt på den så ett tag till får den va kvar.


Avslutningsvis får ni titta på tjockisRazzel som njuter i skogen.

Vi hörs!


Av Olga - 26 april 2009 00:06

Var bara tvungen att lägga ut bilden från att Johanna brakade ihop på en av våra solstolar :) Chockad eller onykter, svårt att avgöra ;) (det är bara kaffe i muggen).


Johan och jag har varit på bio och sett Män som hatar kvinnor. Filmen är BRA mycket bättre än boken tycker i alla fall jag. Nu kommer jag inte ihåg allt ur boken och det kanske var lika bra det. Vi hade fått biocheckar sen vi hjälpte en kompis att flytta så idag passade vi på att utnyttja dem. Kul att komma iväg ibland och göra något på tu man hand.

Vi har haft jättevarmt idag så det har mest blivit att slappa i solen och kortare promenader. Blir längre promenad imorgon innan det blir så varmt igen.


Snart är det dags för förhoppningsvis det sista återbesöket för Ringo. Vid det förra besöket hittade de inga knölar men han fick ändå fortsätta med medicinen i några veckor till. De vill inte avsluta behandlingen för fort eftersom infektionen var så kraftig. Tyvärr har han fått öroninflammation pga penecillinet :( Han som aldrig haft några som helst problem med öronen innan så det är lite trist men hellre det än äckliga knölar i kroppen. Veterinären blev glad över att se hur bra han svarat på medicinen och sa att vi haft en massa tur för tidigare fall har inte slutat så bra...usch! Fortfarande vet ingen exakt hur han fått infektionen och vad som händer när vi slutar med medicinen, men skulle vi märka att han får ont igen när vi slutat så ska vi ju givetvis ringa direkt. Vid nästa besök så ska de kolla levervärdet igen så det har gått ner till normalt så inte infektionen satt sig på de inre organen men det får vi väl verkligen hoppas att det inte har. Jag känner att jag inte kan släppa oron helt än även om det känns positivare nu än förut men jag kommer va bra nojjig en längre tid efter vi slutat med medicinen.


Nu måste jag nanna kudden!

Vi hörs!

Av Olga - 21 april 2009 19:04

Idag hände det, jag har fått ett fast jobb!!!! Tror ni lyckan är total?! I fortsättningen ska jag jobba i en inredningsbutik i Norrköping. Kul att testa något nytt, jag har tidigare jobbat i en souvenirbutik men det här blir ju lite andra saker som man måste lära sig om. Jag är hur glad som helst!

Inte nog med det heller, vi hade besök av Johanna (Ringos uppfödare och Olgas ägare för er som inte vet) och hennes hundar igår och idag. Helt underbart att se hur våra hundar funkar så himla bra ihop. Okej att Oddrun kanske inte älskar sin farbror Ringo hela tiden men man kan samtidigt se att hon är faccinerad av honom och det är inte tal om några slagsmål utan alla leker och har kul. Ringo och Olga fattade först inte att det var Johanna som kom utan luktade mest på hennes kläder enda tills hon började prata med dem...jösses säger jag bara, hade behövt öronskydd för Olga skrek som en galning hon gör liksom det när hon blir glad.



Jag tror faktiskt att Johanna var lika glad över att se dem som de var att se henne.


Eftermiddagen spenderades på altan i solen medan hundarna lekte av sig en massa. I och med att Johanna kom kom ju även min stora kärlek....Morris!




Kan man bli annat än kär?! Han roade sig med att plocka ut allt han hittade och var lika stolt om han lyckades komma åt en strumpa, en påsförslutare eller ett dörrstopp. Hade jag en Cocker skulle den va sjukt megabortskämd så det kanske är bra att Johan vägrade ha en cocker när vi började prata om att skaffa hund, inte för att Olga och Ringo inte är bortskämda men Morris har jag lyckats skämma bort trots att han bor 84 mil bort och jag bara träffat honom vid två tillfällen :)


Nanananananaaaa du får inte min strumpa! Ringo vill leka men Morris är stolt över sitt senaste fynd.


Olga gör sig till för Minna som mest tycker att Olga är en tönt :)


Jag Pyssla (svart/vit) och Stina myser. Stina är en annan favorit i Johannas flock.


Vi satt länge och väl på altanen och bara skrattade åt hundarna men precis innan vi skulle gå in satte sig Johanna på sin stol som brakade ihop som ett korthus. Alla hundarna flög över henne för de trodde att hon busade och jag är glad över att hon inte slog sig för jag kunde inte hålla mig för skratt. Hennes min var oslagbar när benet på stolen gick va. Svårt att återberätta men kul var det. Tyvärr missade jag att ladda upp den bilden från när hon precis rasat men jag tror den kan hamna i Johannas blogg :)

Vi hann med en repa på stan på måndageftermiddagen också och sen åkte vi hem och käkade tacos. Johanna hade fått för sig att jag skulle färga håret på henne så det gjorde vi också...


Förlåt Johanna men jag visste inte att du var så lik Tintin ;)


Amy som blivit trött framåt kvällen.


Imorse skulle tidsoptimisterna 1 och 2 träna hund och det gjorde vi i ca 7 min innan jag var tvungen att sticka till jobbet. Börjar 11.30 nuförtiden där jag jobbar extra så det är lite skönt.

Jag hann i alla fall visa lite problem jag har med Olgas träning och få lite tips och jag loooovar Johanna nästa gång SKA jag köra "tråkträningen" med dina vovvar :)

Olga fick en liten present av sin gammelmatte också, fröken som inte gillar leksaker...


Skitdålig bild men hon va så lycklig!


Trist att besöket blev så kort, men snart så flyttar Johanna neråt och då jäklar ska vi göra allt som vi inte hinner med de få gånger vi ses.


Vi hörs!

Av Olga - 13 april 2009 22:24

Oj, länge sen jag skrev blogg, jag har helt enkelt inte haft tid eller hittat någon motivation för att skriva. Får försöka sammanfatta det som hänt i helgen.

I torsdags efter jobbet bar det direkt iväg till ett stall med islandshästar, Camilla som även har springern Zorba är lycklig medägare till dessa godingar. Jag har ridit islandshäst en gång tidigare men det var X antal år sen så det va lite intressant. Jag hade äran att få rida Kvistur och Camilla red Gullhetta.


Kvistur


Gullhetta


Det var helt underbart väder så det kunde knappast bli bättre. Att dessa relativt små hästar kan vara så in i helskotta snabba är fasen imponerande. Jösses vilken fart det blev bitvis men sååå kul! Tänk er att galoppera utmed Ågelsjön i full fräs under solnedgång, det är inte helt fel! Jag skratta så jag tjöt. När jag rider Doris är det lite annorlunda eftersom hon har så stort steg i jämförelse med de här så på henne känns det ju som man skulle kunna hinna med en fikapaus där uppe medans man travar och rider lätt. Ni som rider hänger nog med på vad jag menar :) Här kunde man inte ta fikapaus utan det va bara att hänga med.


Lite halvmörk bild men här är vi i alla fall iväg.


Duktiga Kvistur efter ridturen, så söt!


På långfredagen bar det iväg till landet för att fira påsk med mina föräldrar och släkt. Fick träffa min lilla kusin igen och härligare unge får man nog leta efter. Hon är så lätt att ha att göra med och alltid glad. Passade på att mysa en hel del med henne och hon följde också med oss på promenaden med hundarna även om hon inte är helt förtjust i dem så tycker hon att de är lite facinerande.


Påskafton så hann jag med en tur med Camilla och islänningarna på morgonen och sen stack vi till Johans föräldrar för att fira påsk med hans familj. Tröck ner några fler prinskorvar och köttbullar och även lite våfflor som vi fick till efterrätt. Sen hade jag nog kunnat rulla hem, men det är ju tur att man har hundarna så man kommer ut och rör på sig emellan all mat.


På påskdagen drog jag iväg för genrep inför kvällens gospelkonsert så det blev en heldag i stan, först genrep och sen konserten. Konserten gick bra även om det till en början är lite pirrigt att stå där framme på scen i en fullsatt kyrka. Tur att man inte är soloartist utan att man hade ca 199 andra körsångare att ta stöd av :) Kom hem på kvällen och var skapligt slut i både kropp och hjärna.

Idag på annandan drog jag mig upp ur sängen för att komma iväg och kolla på lydnaden under påsksmällen som gått av stapeln i Norrköping i helgen. Fick med mig Johan också så vi mötte Camilla och Marcus på Bruksan och satt och kollade på de tävlande i det fina vädret. Hundarna var givetvis med och fick träna lite passivitet som gick jättebra. Tyvärr kom vi lite sent så vi hann bara se några ekipage i klass 3 innan det var slut :) Men det var kul den lilla stunden i alla fall. Sen åkte vi hem och jag började ladda inför kvällens konsert. Idag hade jag mer släkt och vänner i publiken men det var inte lika pirrigt och gick mycket bättre idag än igår. Nu är jag äntligen hemkommen och vill bara sova men vissa (läs Johanna) har ju tjatat om att jag ska uppdatera så jag tänkte att det är väl säkrast att jag gör det ;)


Imorgon har Ringo återbesök hos veterinären så nu hoppas jag att alla knölar är borta så han slipper äta mer medicin. Skulle vara skönt för både honom och oss. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att de säger det jag vill höra :)


Just ja, vi har plockat vår första fästing på Razzel och sett årets första orm. Fy fasen, jag satt ute på altanen och hör nåt väsande och kollar åt det hållet och ser Razzel leka med en i mina ögon ganska stor svart orm. PANIK! Huggorm eller snok vet jag inte men jag drog på mig ridstövlarna och kutade ut samtidigt som jag vrålade åt Johan att vi hade en orm på tomten. Ormen hade dock försvunnit när vi kom ut men jag kastade vatten på en ljungbuske som jag såg att den ringlat in i, slog runt med en kvast och gick och stampade som en tok i backen. Kan nog sett lite halvroligt ut, en småmullig tjej i sportBH, uppknäppta ridbyxor och ridstövlar som går lös som en idiot på ljungen.. Tror i alla fall att alla ormar försvann om det var några mer i närheten och Razzel klarade sig helskinnad tack och lov. Antagligen var det en snok men man vet ju fasen inte, det kan lika gärna va en huggormsunge. På tal om det så berättade en kompis till mig som jobbar på apotek att för ca  2 veckor sen kom den första personen som hämtade ut medicin till sin hund för den hade blivit huggormsbiten så nu gäller det att hålla ögonen öppna när man är ute!


Nu MÅSTE jag sova.


Vi hörs!

Av Olga - 4 april 2009 22:11

Helt slut i kroppen just nu! Vi har varit på landet hela dagen och hjälpt min mamma och pappa med att klyva och släpa upp ved. Att klyva veden är ju en baggis när man har en maskin som hjälper till men att släpa upp skiten från sjön...


Här kopplas jag fast till skottkärran för att kunna få upp "vedklumparna" så låg nere vid sjön. Ganska kartig än så länge...


Redo för avfärd..


Efter ett tag så blir det faktiskt tungt trots att min far skjuter på skottkärran. Härligt med uppförsbacke!!


Snart framme vid slutet


Nästan svimfärdig efter några vändor. Kände mig som en nordsvensk som man spänt för en vagn, jag är dock "lite" svagare...


Veden som skulle klyvas, vi hann inte allt som ni kanske förstår.


Tur att vi hade många fikapauser :) 


Tyvärr är det inte inhägnat på landet och det finns gott om både vildsvin och rådjur så hundarna fick vara med men sitta i en komposthage som vi byggde ihop. Känns på något sätt bättre att de kan vara med ute även om de inte kunde springa fritt än att de ska sitta inne i huset och glo. De fick bara kortare promenader men de är precis väck nu ändå, ligger och snarkar så sött så.

Jag tränade faktiskt lite med dem innan vi skulle åka hem.


Olga och jag. Min mamma frågade om inte hundarna får ont i nacken av att gå så där, och ja man kan ju faktiskt undra?


Olga precis i starten på en inkallning


Avslut


Ringo som får träna lite igen, min underbara vovve!


Språngmarsch med Ringo


Hela dan har varit helt underbar med ljuvligt vårväder men det känns att man varit ute hela dagen och arbetat fysiskt. Johan och jag fick ju för oss att dessutom börja klyva veden med yxa istället för i maskinen, kul men jobbigt!


Mamma och jag åkte iväg en sväng för att fixa lite grejer så hon var snäll och köpte dessa fina blommor till mig som jag ska plantera i morgon. Älskar när det blir fint i utekrukorna!



Måste avsluta denna blogg med en bild på min Snobben...

Vackra vackra Ringo!


Nu dags för soffläge!

Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards