ringobus

Alla inlägg under maj 2008

Av Olga - 30 maj 2008 15:14

...är ställd. Ringo har en kraftig urinvägsinfektion. Veterinären ringde idag och berättade att det hade visat sig på odlingen. Nu blir det penicillin i 10 dagar och vila och så hoppas vi på att det räcker. Inte så konstigt att han varit som en gammal farbror på sista tiden och att han inte känts på hugget när vi tränar. Stackarn! Man har lite lätt dåligt samvete då man släpat ut honom på spårprov och grejer. Nu är jag ganska övertygad över att detta inte är skälet till att det gick så dåligt på förra provet men om man vetat att han hade en infektion i kroppen så hade man ju inte haft tanken på att anmäla honom. Det känns skönt i alla fall att det inte var något värre.


I onsdags var vår kurs inställd så Sofia och jag träffades och tränade. Vi körde igenom lydnadsprogrammet på Lowieh och Ringo. Gick hyfsat för båda men det satt inte till hundra. Det var fruktansvärt varmt ute så det gick inte att hålla på så länge. Olga fick träna inkallningsingångar och så tragglar vi vidare med "ligg". Nån gång måste det ju sätta sig :) Ringo har även fått lite apportträning de senaste dagarna. Nu håller han faktiskt apporten ett litet tag så det går framåt.


I helgen ska jag åka och titta på utställning i Norrköping. Hade tänkt att hundarna skulle få följa med och få lite social träning men eftersom vi ska få nästan 30 grader varmt så har de det bättre hemma än att sitta där i värmen och trängas bland alla människor. Jag ska åka och heja på vänner och shoppa loss lite.


Vi hörs!

Av Olga - 27 maj 2008 18:24

Nu börjar jag tröttna på veterinärbesök. Vi har varit väldigt förskonade från det så jag ska egentligen inte klaga men bäst är ju om man slipper dem (besöken alltså) överhuvudtaget. Anledningen är att Ringo börjat kissa inne igen. Inte varje dag men det händer titt som tätt och det är fortfarande så att han tömmer blåsan helt även om vi precis varit på promenad. Denna gång hade jag med mig ett urinprov som de undersökte. De hittade inget fel på det. Inget blod i kisset eller nåt. Veterinären kollade efter kristaller men inte heller det fanns. Det klämdes och kändes på prostatan, den skrumpnade kulpåsen och på snorren. Allt ser bra ut.. Nu ska pinket på odling så jag ska få svar imorgon eller på fredag. Om inte odlingen visar nåt tyckte veterinären att vi skulle ultraljuda prostatan bl a. Han trodde inte att det var urinvägsinfektion för ingenting tyder på det. Jag hade gärna hoppats på att det var så lätt men icke. Nu är det bara att vänta de här dagarna så får vi se hur fortsättningen blir.

 Måste ju få berätta att veterinären tyckte att Ringo var en himla trevlig hund :) Glad, social och trevlig över lag. Matte = stolt!

Olga fick också följa med in för det var så varmt ute så jag ville inte lämna henne i bilen. Fröken Olgilund är ju lite rolig tycker jag. Efter lite nosande inne på veterinärens rum så la sig fröken och sov! Jag är lite ovan vid det beteendet så jag blir så full i skratt. Ringo kan också lägga sig ner men han kopplar inte av på samma vis som Olga, han vill ha mer koll på vad som händer fast båda skötte sig mycket bra idag.


Efter veterinären köpte jag fika och så åkte vi till Sofia och Lowieh. Mina vovvar rusade på tomten som galningar men Lowieh var inte på hugget för lek idag. Hon hade varit hos Sofias föräldrar på förmiddagen så hon var lite trött medan Ringo och Olga legat hemma på förmiddagen och hade hela kroppen full i spring.


Nu ska jag anmäla Olga till en utställning i sommar och sen blir det nog att däcka en stund på soffan...


Ha´de!

Av Olga - 25 maj 2008 20:58

Idag gick vi första spåret med Ringo efter "nederlaget" i Omberg. Spåret hade legat i ca 15 timmar och idag gick han som en klocka!! Så otroligt skönt att det gick riktigt bra igen. Nu var vi visserligen i skogarna som han varit i förut utan några förbaskade boklöv men han hade en gnista som faktiskt varit lite borta ett tag. Han har alltid tyckt det är roligt att spåra men idag syntes det att han tyckte det var skitkul. Jätteskönt, så nu är det bara att anmäla till nästa ordinarie prov och hoppas på championatet.

 

 Ringo spårar


Kolla matte vad jag har hittat!


Det var sjukt mycket pollen i skogen nu. Kanske inte jätteschysst att låta hundarna sniffa spår i det men vi tänkte inte så långt. Våra byxor och skor var inte svarta längre när vi gått spåren utan mer grön-gula.


Olga fick också spåra, och vilken skillnad sen sist! Hon behövde inget stöd alls från Johan denna gång utan spårade på helt själv i ett mycket behagligt tempo. Får se om det kanske blir ett anlagsprov för henne snart. Lite mer träning får det nog bli innan så hon är helt säker på vad hon gör.

 

 VAD är det där för nåt?? Ska jag verkligen ha den i munnen??

 

Okej då...


Efter skogen åkte vi till Johans mamma på mors dag firande. Vi blev bjudna på grillat och rabarberpaj! Mumma!!

Vi höll på att bli "orsaken" till att en hund blev påkörd. Vi skulle gå en promenad och när vi kom ner från huset kom grannens hund farande emot oss. Samtidigt kom det en bil så jag for fram mot den lilla saken och vrålade i att han skulle gå till husse (som stod och ropade). Jag kunde inte komma ända fram till hunden för då hade jag själv blivit påkörd. Den lilla vovven ansåg inte att jag var så skräckinjagande utan fortsatte över vägen till mina vovvar. Hann bara tänka att nu smäller det, MEN bilisten höll rätt hastighet på den lilla vägen (inte helt vanligt) och hann faktiskt stanna...phu... Kunde gått riktigt illa men denna gång gick det bra tack och lov.


Vi höres!




Av Olga - 21 maj 2008 20:59

Nu var det ett tag sen jag skrev sist men faktum är att tiden har inte funnits.

I lördag var vi på 1-års fest. Min kusin fyllde år och det firades med ett stort partaj. Det var mat, dans och dryck. Hundarna fick vara hemma men hade tidigare varit med på ett möte som handlade om byggen de vill göra i skogen bakom oss. De fick träna på att vara passiva i stunder och det bjöds även på bergsklättring för att vi skulle kunna se vart de tänkt spränga i berget. Båda klarade det bra även om Ringo tycker det är jobbigt att vara i skogen och inte få göra särskilt mycket. Efter mötet tog jag en promenad med dem hem så det var två trötta hundar som med största sannolikhet sov gott medan vi var borta.

Födelsedagsbarnet spanar in paketen.


På söndagen var det täntk att det skulle vara samträning här ute med springer östgöta. Det blev tyvärr inställt för det var för få anmälda, dessutom regnade det konstant så man var inte så sugen på att stå i skogen i flera timmar. Hundarna och jag åkte istället iväg till en annan skog och gick en långpromenad utmed en sjö. Jag hade dem lösa i omgångar och det funkar riktigt bra. Är de lösa båda två hänger Olga bara på Ringo och skiter totalt i oss. När jag har den ena kopplad får jag en helt annan möjlighet att träna dem. Båda vovvarna fick lite inkallningsträning och träna på att vänta på ett varsågod innan man ger sig iväg igen. Vi hade en riktigt mysig promenad även om inte vädret var det bästa. På kvällen sen åkte jag och jobbade några timmar på företaget där jag ska sommarjobba.


Resten av dagarna har gått åt till förberedelser till Johans födelsedag som är idag. Det har bakats och städats. Kan rekommendera en kaka som heter Chokladtoscakaka. Mycket onyttig men alldeles jättegod!!

I morse gick jag och Max upp klockan 05.00 för att hinna sjunga för Johan innan han skulle iväg till jobbet och nu så har släkten precis åkt hem.

Hundarna och jag hann med en långpromenad med Sofia och Lowieh eftersom jag slutade praktiken efter lunch idag så de är nöjda och belåtna. De har kutat som galningar så det dåliga samvetet man har ibland är mättat för denna gång.

Nu är jag skittrött så jag ska nog faktiskt gå och knoppa för att orka med morgondagens bravader.


Vi hörs!


Av Olga - 16 maj 2008 14:45

Jag och datorer alltså! Jag blir precis galen! Tänkte att jag skulle sätta ihop två bilder i photoshop, en på Olga och en på Ringo som jag skulle ha som första bild på hemsidan. Jag har ingen bra bild på dem båda två och tyckte att jag kommit på en lysande idé. Tänkte också att det kan ju inte vara så himla svårt, men det var det! Jag fattar inte hur man gör...ska man inte kunna fixa sånt? Massa andra finesser hittade jag minsann men jag kunde inte sätta ihop två bilder till en. Baaaah! Gick över till Paint för att testa där och där gick det mycket lättare. Yes tänkte jag, jag överlistade datorh******t!  Men icke, för när jag väl la upp bilden på hemsidan var den ihopkrymt i ena hörnet. Såg förtaskigt ut men jag gick in och gjorde bilden större och sparade om men även denna gång hamnade den som en liten plutt i ena hörnet. När jag förstorat bilden 100 gånger gav jag upp. Får väl sitta samma gamla bild ett tag till och så får jag väl försöka ta en vettig bild på dem ihop. Det verkar hur som helst lättast att göra så.


Annars så mår vi bättre här hemma så ikväll ska jag faktiskt åka och titta på en lydnadstävling i Norrköping om vädret tillåter. Det är grått, blåsigt och kallt. Var ute på promenad förut och höll på att frysa ihjäl. Promenaden var förutom frostskadorna hur mysig som helst. Jag hade dem lösa i omgångar så Ringo fick börja vara lös och han var sååå lugn. Sprang några meter för att sen stanna och vänta på mig och Olga, sen travade han bredvis oss en stund och så sprang han iväg igen en bit. Så höll det på hela tiden när han var lös. Ringo tillhör ju annars dem som sticker iväg i 190 knyck men inte idag alltså. Olga fick också gå lös och hon håller sig i närheten när Ringo är kopplad jag passade på att träna inkallning med henne och det gick toppenbra. Olga får annars lätt "knäck" i öronen men idag var hon väldigt lyhörd. Skööönt!


Nu ska jag plocka lite här hemma. Johans födelsedag närmar sig och jag vägrar göra allt i sista stund.


Morsning!

Av Olga - 13 maj 2008 13:56

 


Jag skulle skrivit en blogg för flera dagar sen men vår dator har inte velat ladda upp bilder, och jag ville inte skriva en blogg utan bilder. Nu verkar det i alla fall som det fungerar igen.


I fredags efter jobb och praktik åkte jag och Johan till Älgsjön med hundarna och grillade korv. Det var en superfin kväll med strålande sol och varmt! Ringo njöt av att få simma meddans Olga mest plaskade i vattenbrynet.


På lördagen sen åkte vi till mamma och pappa på landet. Även då var det jättevarmt ute så hundarna passade på att bada lite, även jag. Det var 16 grader i vattnet. Helst vill jag ha varmare men jag hoppade i ändå men det fanns ingen risk att jag låg kvar i och simmade. Hundarna hade riktigt roligt i vattnet i alla fall. Senare på eftermiddagen när den värsta värmen lagt sig kunde vi ta en långpromenad runt sjön. Skogen runt sjön är som en riktig trollskog. Ni vet när det är så där riktigt grön mossa på både berg och stockar. Tyvärr har de huggit ur mycket av skogen men på vissa ställen finns trollskogen kvar. Hade inte kameran med mig på promenaden så jag kunde inte fota skogen. Ni får nöja er med lite badbilder istället.


Vatten är kuuuul! Ringo i full fräs ut i vattnet.


Olga tyckte det var varmt ute men nöjde sig med att blöta magen.


 

Bildbevis på att jag faktiskt badade. Hundarna undrar väl vad det är för en blek knubbsäl som försöker ta sig upp på bryggan...


På söndagen påtade jag i trädgården. När Johanna var här fick vi frötapeter av henne med ätbara blommor och sallad. Jag hade tänkt att plantera blommorna och salladen i samma rabatt men tapeterna var så långa så det gick inte. Det blev alltså bara blommor i en rabatt och salladen funderar jag på att plantera i höga utekrukor. Hade tyvärr inte jord så det räckte till det så jag får göra det en annan dag.

 Nu är både jag och Johan sjuka. Johan har feber och jag har ont i hela kroppen. Så mycket sjuka som vi varit i år har i alla fall inte jag varit nån gång tidigare. Vi tycks åka på allt. Men men, det blir väl bättre.


Ha´de!


Av Olga - 5 maj 2008 17:48

I onsdags kväll rullade Johanna med husvagn och hundar in i Krokek. Blev lite pysslande för att kunna få in husvagnen där vi tänkt då vägen är smal och har en bäck på vardera sida. Efter lite rattande och styrande lyckades vi i alla fall utan att hamna i bäcken. Det var ett kärt återseende mellan Olga och Johanna och jag tror de var lika glada båda två över att ses igen.

Kvällen blev sen med grillad mat och prat. Även om kvällen blev sen tog vi absolut ingen sovmorgon på torsdagen eftersom Johanna skulle ha en kurs i vardagslydnad i Norsholm. Vi var sju personer som anmält oss till kursen och jag tror alla var lite smått nervösa. Kursen började med teori som bland annat handlade om hur viktigt det är att ha ett bra "nej" och "stanna kvar" på sin hund. Johanna gick också igenom hur hon lärde in det på sina hundar. Efter det fikade vi och sen fick vi ta ut våra hundar och prova. Förstår inte att saker kan låta så lätt i teorin men vara så svårt att få ihop i praktiken. Nej träningen gick bra men jag fick höra att jag är alldeles för beige i mitt beröm..hrm.. Det måste jag bli bättre på!!

Vi fick även prova att "åka hiss" med hunden. Det gick till så att vi fick en ruta som var hissen, där gick man in med sin hund och sen kom det in en annan passagerare med sin hund. Den här övningen tror jag faktiskt inte att nån hade något större problem med men det var nyttigt att prova. Under dagen fick vi också träna kontakt med de yngre hundarna och fot med de hundar som kunde det och om man ville fick man även hjälp med lydnadsmomenten så nu vet jag hur jag ska träna in Ringos ställande.


På fredagen hade vi en liten slappa dag. Vi tog en lååång och sen frukost och sen åkte jag och Johanna in till Norrköping för att shoppa lite. Tidsoptimister som vi båda är var vi tyvärr lite väl länge i Norrköping för på schemat stog också trimning av hundar och en färd till Linköping för att campa. 23.30 var vi framme vid campingstället istället för vid 19.00 som var planen och istället för att grilla på vår engångsgrill fick det bli Mc Donalds. Det var ju bara att lägga sig när man kom fram så vid 01.00 knölade vi ihop oss på Johannas soffor i husvagnen som var ca 30 cm breda för vi orkade inte bädda ut sängen. Två personer och sju hundar som knölade ihop sig och sov..jag har sovit bättre men det hela hade sin charm det med. 06.00 ringde klockan för då var det dags för Springer Östgötas årliga inofficiella utställning och i år även ett officiellt lydnadsprov. Det var här jag och Ringo skulle haft vår första start men han var kvar hemma hos husse för jag kände att jag vill ha vissa saker bättre innan vi startar. Dessutom var jag prisutdelare och fotograf på utställningen så jag hade aldrig hunnit tävla lydnad också så det känns inte så surt. Olga var ju med däremot och det gick jättebra för henne i utställningsringen, 1:a junkk HP, 4:e bästa tik, BIR junior!!! Jättekul! Alla Johannas hundar gick bra men det får ni läsa om i hennes blogg :)

Helt slut åkte vi till Omberg efter utställningen, Johanna skulle nämligen lägga två spår som hon skulle döma på söndagen. Ringo var anmäld på detta spårprov i Omberg för att få sitt championat, så blev det inte alls. Han skulle inte spåra alls först utan var mer på promenad med husse. Så höll det på enda tills skottet, efter det spårade han klockren fram till slutet. Nu är det ju inte så långt från skottet till slutet så det resulterade i ett noll pris. Ett jättetråkigt slut på en jättetrevlig helg men vi gråter inte så mycket. Det kommer fler prov och chanser så det är bara att träna och hoppas att det går bättre nästa gång.


Tack Johanna för en jättetrevlig men hektisk (nån av oss måste sluta va tidsoptimist...;)   ) helg! Nu får det inte dröja lika länge tills vi ses igen!!

Ovido - Quiz & Flashcards