ringobus

Alla inlägg under september 2008

Av Olga - 29 september 2008 12:56

...har min kusin Denise 16 månader.


Vi träffade henne och min morbror igår på landet när vi var och hälsade på. Denise som inte är så van vid hundar tyckte de var intressanta men lite läbbiga ibland. Hon tyckte det var märkligt att de sov på golvet och gick och visade oss att de faktiskt skulle ligga i sängen för det är ju där man sover :)

Ringo tyckte Denise var mysig att pussa på och Olga var djupt fascinerad av den lilla varelsen och svansade efter henne när Denise tultade omkring.


Idag har vi tagit en förmiddagspromenad in mot Krokeks centrum, om man nu kan kalla det för centrum... Jag går inte så ofta åt det hållet eftersom vi  måste gå utmed påfarten till motorvägen. Alla kör ju inte direkt i 50 när de vet att motorvägen närmar sig, men med ett bestämt "sidan" gick det bra. Jag är så jäkla trött på vägarna i dessa skogar så därför tyckte jag att både jag och hundarna behövde omväxling. Vi hade en rolig och mysig promenad där vi bl a hoppade upp på bänkarna i busskurerna på vägen. Jag vek av på en liten grusväg som går mellan två stora fält, och på fälten fanns det en stor hög med däck som vi hälsade på. Skrattade åt Olga som gick i sin egen värld och när hon såg högen med däck flög hon högt i luften, men det var en rädsla som gick över direkt och snabbt var hon framme och undersökte vad det var. Det fanns även brädor som vi klättrade och balanserade på dessutom hade hundarna fullt upp med alla nya dofter. Jag trodde de skulle vara lite bombade när vi kom hem men de fick glädjefnatt på tomten och for varv efter varv, men nu har de totaldäckat i varsin hörna.


Ikväll börjar Olgas och min kurs. Lite pirrigt men det går nog bra. Hoppas bara att inte folk har tränat massor nu så de ligger ännu mer framför oss, fast å andra sidan är jag ju där för att lära mig så om alla moment skulle sitta är det ju ganska onödigt att gå där.

Igår började jag även "klicka in" Olga hon tyckte först att det var ganska konstigt men när poletten trillade ner var det ju en ganska trevlig öving-klick och så godis-klick och så godis. Inte särskilt ansträngande :)


Här kommer en liten utebild på Vizzla som växer så det knakar.

Vizzla 4 månader


Skulle vilja få till en bild på Sisqua också men hon håller sig mest i skogen och jagar så det är lite svårare men ni måste ju få se hur hon ser ut också.


Vi hörs!

Av Olga - 27 september 2008 20:33

Idag var vi ute och la spår. Vi hade redan från början tänkt att det skulle bli lättare spår men det blev lite för lätt. Saken var den att vi åkte ut i skogen och la spåren, sen tänkte vi att vi fikar ju en bra stund så under den tiden får spåren ligga men eftersom vi bara hade kaffe med oss blev inte fikan så lång som vi tänkt, att vi dessutom glömt kopplen hemma gjorde ju så vi inte kunde gå promenader så länge med hundarna heller. Vi roade oss en stund med fotografering...

 

Vacker som en dag?


Olga fick gå sitt spår först som jag lagt. Det innehöll två vinklar och ett bloduppehåll. Det är första gången vi provar bloduppehåll med henne (har jag bestämt för mig) men damen löste det galant. Olga är hur spårnoga som helst och spårar lugnt och metodiskt, inget slarv här inte. Det är riktigt kul att se henne jobba.

 

Olga stannar upp och funderar en stund (jodå, hon är där framme bara det att en kluns i mysbrallor (jag) ställde sig ivägen...)

Tycker man inte att Olga är söt måste man kolla nästa bild...

..man kan ju inte tycka annat än att hon är urgullig!


När Ringo skulle gå sitt spår gick det undan. Det hade legat alldeles för kort tid och han hade inga problem alls att hitta klöven..hm.. Jaja, nån form av hjärngympa blev det ju säkert ändå. Tyvärr hann jag inte med att fota honom då jag hade fullt sjå att plocka snitslar och hänga på i hans fart. Han var inte heller särskilt pigg på att ta klöven idag, men han hittade den i alla fall.


Nu ligger de här med ett varsitt märgben i storlek los gigantos. Köpte det idag och tänkte att då har de att göra en stund :)


Vi hörs!

Av Olga - 26 september 2008 11:29

Trodde jag skulle smälta bort igår. Var bra mycket varmare ute än jag trodde. Hundarna och jag tog en kortare promenad till mitt älskade hygge och satte oss och filosoferade. Hundarna tyckte det var skapligt onödigt att sitta still när man var i skogen men jag satt bara och njöt av det fina vädret och de härliga höstfärgerna (de få som fanns då vi mest hade granar runt oss...).

Mina bedårande vovvar

 

Ståtlig herre

En liten sjö/träsk mitt i allt


Vi kollade lite nya vägar man kunde gå men eftersom jag är en sopa på det här med lokalsinne så vågade jag mig inte så långt. Jag får utforska nån dag när Johan är med.


Vizzla har fått prova på livet som utekatt också. Hon är inte särskilt rädd för nånting den här damen. Hon traskar på som att hon äger marken hon går på. Jag tror inte att Sisqua håller med henne helt och fullt.


Igår var jag också på min första islandshästlektion. Har ju blivit smått avis på Johanna med sina hästar så jag kände att jag med ville prova. Jag fick rida ett svart/vitt skäcksto som heter Nös. Hon var en snäll liten dam men som gärna tuffade på helt i sitt eget tempo utan att lyssna på halvhalter och liknande. Jag fick kämpa en del och det gick inte toppenbra eftersom man inte har samma styrka i ben och säte som man hade när man red regelbundet. Dessutom hade jag nog med att sitta rätt och såna saker. Hur som helst var det kul och jag ska prova det igen när ekonomin tillåter. Jag hade med min kameran dit men det blev inte av att jag fotade för när vi var färdiga så var det ju mörkt.


Nu sitter jag här och funderar på vad vi ska hitta på i helgen, hundarna behöver verkligen göra nåt där de får andvända hjärnan lite. Kanske blir ett spår eller nåt, det var länge sen.


Vi hörs!

Av Olga - 21 september 2008 20:44


Helgen som gått har både erbjudit det ena och det fjärde. Igår efter att vi alla slappat länge och väl på soffan kom vi fram till att vi behövde lite luft så vi gick till skogen för en liten promenad och fotografering. Kom inte långt förrän vi hittade lite svamp. Denna gång hade jag en bajspåse till övers men den fylldes snabbt. Johan och Max hade gått i förväg med hundarna så jag nöjde mig med min påse och knatade ifatt dem. Vi gick upp på ett hygge här i närheten där jag tycker att det är så himla mysigt. Jag har inte utforskat hela än utan bara bitar av det men det får nog bli utflykt på andra sidan hygget nån dag. Där uppe körde jag lite skoglydnad med de två galningarna. Olga var först ut och det gick ganska bra, hon testade en gång att bli tillfälligt döv men jag kutade i fatt henne och markerade att det är faktiskt inte okej att skita i vad matte säger. Herrejä*lar sa Olga, matte är arg, och sen höll hon sig mycket nära och lyssnade superbra resten av träningen. Ringo testade mattes tålamod lite mer. Han stack iväg som en galning och jag kutade efter men när han flög över stock och sten i ett jäkla tempo insåg jag ju ganska snabbt att jag inte skulle hinna med så det var bara att vänta tills han kom tillbaka och börja om med lite stramare tyglar. Även han fick sig en avhyvling men han bryr sig inte lika mycket som Olga så där har jag att jobba med. Ibland tror jag att jag fått Ringo för mina synder, ibland känns det som man inte kommer nån vart, men efter ett prat med Johanna och en påminnelse hur han faktiskt var periodsvis när han var yngre så går ju faktiskt saker och ting framåt. Det är lätt att glömma sånt ibland och då är det bra med en liten påminnelse så man orkar rida ut även denna storm.

Ringo och jag vid avslutad träning på hygget


På vägen hem hittade vi massor av mer svamp. Påsen var ju redan fylld men min keps fick duga som svamphållare men även den fylldes snabbt. Tillslut fick Johan ta av sig sin tröja som vi knöt ihop till en påse som vi också fyllde. Tror att vi sammanlagt fick ihop ca 6 liter svamp på 20 minuter.

 

Enbart för att reta Johanna.. ;)


Senare åkte jag iväg med en kompis på bio, vi såg Mamma Mia och jag kan bara säga att har ni inte sett den så gör det!! Om man gillar ABBA-musik vill säga. Jag tyckte den var kalasbra, bra musik, rolig och framförallt var man så glad efteråt.


Idag blev det en lååång sovmorgon för min del. Var inte alls på hugget men jag tog mig i kragen vart efter och gick enskilda promenader med hundarna. Olga fick börja idag med och det gick bra hon testade lite idag också men med en tillsägelse så gick det bra sen. La in lite lydnadsträning också, har lite ångest då kursen börjar nästa vecka och jag har inte tränat sen inträdesprovet..hrm..slarvigt!

Med Ringo gick det också bra idag. Han hade en kortare turné utan mig men som jag faktiskt lyckades avbryta på håll. Sen gick det jäkligt bra med honom. Glad i hatten bestämde jag mig för att jogga hem med honom. Det händer inte ofta men nu funderar jag på att försöka lite i ibland. Min mamma har nämligen gett mig en shoppingrunda som examenspresent där jag får välja kläder och hon betalar!! Valet mellan nån vas eller liknade eller få lite nya kläder var inte så svårt, men hur som helst måste jag ta tag i min vikt innan för annars är det bara knäckande att köpa nya kläder.


En liten bild på "änglarna" som avslutning idag...


Vi hörs!



Av Olga - 18 september 2008 14:55

Tjohooo, äntligen har även jag lyckats hitta svamp. Kan väl erkänna att jag fick hjälp av Johans syster också. Carola skulle egentligen bara komma hit på en kaffe och så skulle vi ta en promenad med hundarna, inte hade vi räknat med att hitta en massa svamp men vi kom inte långt innan vi hittade lite, sen verkade det som det fanns överallt. Vi hade inte med oss någon påse så Carolas luva på jacka fick bli svampförvaring. Man blir ju lite manisk när man väl hittar svamp, man kan bara inte sluta plocka när man ser dem även om vi inte hade plats att plocka mer egentligen. Nu väntar jag på att Johan ska komma hem så vi kan fixa svampen och äta trattkantarellsmacka...mumma! Det är ju skitsmart att plocka ihop med någon som inte tycker om svamp men gillar att plocka dem, Carola ville nämligen inte ha med sig nån svamp hem så vi fick allt :)

 

Våra fina svampar


Olga fick rusa av sig i skogen men Ringo fick gå i långkoppel. Det har gått bra de senaste gångerna jag haft honom lös men nu när vi plockade svamp också ville jag inte förstöra det genom att inte ha full uppmärksamhet på honom. Han är ju inte dummare än så att han märker när jag håller på med annat eller har koll på honom. Det blev i alla fall en rejäl promenad så nu sussar hundarna gott här hemma.


I söndags hade vi Springer Cup här i Östergötland. Jag skrev ju på jakten och lärde mig massor! Fick även tillfälle att fråga domaren hur jag skulle jobba med honom i och med att han sticker och hon var superschysst och gav mig en massa tips så det jobbar vi med nu. Jag ska också anmäla Ringo till en grundprovskurs, tror det skulle passa honom perfekt, dessutom kommer jag få hjälp med skogslydnaden då också. Jag som absolut inte skulle göra nåt med jakt fick blodad tand efter i söndags. Förarna och hundarna verkade ha såååå kul! Det blir perfekt nu till hösten, Olga går tävlingslydnadskurs och Ringo grundprovskurs.


Igår var jag på ett mindre upphetsande möte på arbetsförmedlingen. Inte så vidare intressant men ändå lite bättre än jag förväntat mig. Gav lite ny information i alla fall. Imorgon ska jag tillbaka på ett rekryteringsmöte, tänkte att det kan vara värt att gå på om det kan leda till ett jobb.


Nu ska jag nog sätta mig i soffan och äta glass och läsa springertidningen som kom idag.


Vi hörs!

Av Olga - 13 september 2008 22:10

Bixie och Lowieh har åkt hem nu.. Sofia och Magnus hämtade dem i fredags. Det har gått över förväntan att ha alla fyra även om promenaderna har varit lite halvjobbiga med tanke på att ingen av de fyra går toppenbra i koppel. Det funkar bra när jag har bara Ringo och Olga men med två till blir det ju lätt lite tävling och jag som hade nog med att hålla i alla koppel hade inte tillfälle att korrigera dem heller. I torsdags åkte jag hem till Sofia och Magnus för att hämta lite mer mat till hundarna och för att titta på bebisen som fått namnet Felix. Herregud sååå söt! Nyfödda brukar ju inte vara så söta enligt mitt tycke men han är verkligen supergullig. När jag kom hem så kände Lowieh lukten av hemma och satte sig och grät vid ytterdörren

:(   Kände mig lite småtaskig men jag förstår Sofia och Magnus som ville komma i ordning hemma med en ny familjemedlem innan hundarna kom hem.


Idag åkte jag och Johan till stan för att shoppa. Blev gardiner, krukor och lite lampor som vi ska ha i matrummet. Tror det blir fint när allt är på plats. Sen åkte vi och fikade hos Sofia och Magnus så Johan också fick se Felix. Skönt att komma iväg hemifrån lite eftersom jag är hemma hela dagarna nu utan bil så jag kan inte ta mig så lång. Blir lite långtråkigt kan man väl säga.

Känner att jag har ju all tid i världen att träna hundarna men det blir inte av. Måste verkligen ta tag i det om Olga och jag ska kunna gå den där kursen och om Ringo och jag ska kunna anmäla oss till nån mer tävling. Imorgon var det tänkt att Johan och Ringo skulle iväg på spårprov men Johan skadade sitt knä i veckan när han spelade fotboll så han kan inte gå nåt prov. Jättetrist då det var det sista ordinarie provet här i närheten för denna gång men det kommer ju fler tillfällen. Jag kan inte heller gå spåret för imorgon är Östgötas Springercup och jag ska skriva på jakten. Ska blir riktigt intressant att se hur det går till eftersom jag aldrig sett ett jaktprov. Tyvärr innebär det en tidig morgon så jag borde väl börja packa ihop mina grejer som jag ska ha med. VARMA kläder ska packas också för nu börjar det bli riktigt kallt på dagarna också. Vårat hus är också svinkallt men jag har inte orkat elda och vill man spara på elen så står man ut med att frysa lite :)


Nu upptäckte jag att båda hundarna gått och lagt sig i sängen... Man kanske borde göra dem sällskap så man är pigg i morgon...


Vi hörs!

Av Olga - 11 september 2008 11:35

...är vad jag har fått de senaste dagarna på grund av 4 hundar. Promenaderna i koppel går inget vidare, men som tur är kan jag släppa Lowieh, Bixie och Olga så det går lite bättre. Ringo får tyvärr gå kopplad då han på senaste tiden börjat sticka så fort han får chansen. Det är skittråkigt för jag vill ju kunna ha honom lös också men jag försöker jobba på det, bara inte läge nu när man har tre andra att ha koll på också. Annars går det bra med hundarna. De är relativt lugna ihop, bara ibland som det blir kaos. Bixie har precis roat sig med att slita sönder en tidning i små små bitar :) Hon tyckte väl att det var skoj att roa sig med. Jag tyckte det var mindre roligt när jag hittade alla småbitar men jag fick en anledning att elda lite i alla fall.


Jag är förkyld igen, denna gång har jag rejält ont i halsen. Blir tokig! Vaknade flera gånger i natt av att jag hade så förbaskat ont. Det är som att så fort hösten kommer ja då börjar allt med förkylningar och skit. Dessutom har vi riktigt ruggigt väder nu. Det har småregnat nästan varje dag och blåser kallt. Jag vill ju ha sånt där fint höstväder!


Ringo åkte på en liten frisering igår. Han såg ut som att han hade en fårskinnsmössa på skallen, så öron och hals blev klippt. Svansen blev klippt tidigare i veckan då jag hittade gigantiska tovor i den. Ringos svans är ju ganska tjock men nu är den rejält nerklippt. Resten av kroppen tar jag en annan dag. Jag behöver kratta ur hans päls rejält också eftersom pälsen blivit lite halvträlig efter kastreringen.


Idag tänker jag också på allt som hänt just den 11/9, Anna Lindh blev mördad, flygplanen som körde in i Twin Towers och att min mormor dog. Lite konstigt att det inträffat på samma datum...


Nu funderar jag på att slänga mig i soffan och läsa min braiga bok. Finns massa annat jag borde göra men jag har ju hela dan på mig..hrm..


Vi hörs!

Av Olga - 8 september 2008 16:50

Ikväll kommer Bixie och Lowieh hit för att bo här medans Sofia och Magnus hälsar sin son välkommen till världen. Ska bli mycket intressant hur jag ska reda ut promenaderna med fyra hundar när jag tycker att det är trassel med två ibland. Att alla har olika längd på kopplet kommer ju inte göra det hela lättare, men det får lösa sig på någe vänster för promenader måste de ju ha.

Jag håller tummarna för er Sofia och Magnus att allt går bra imorgon! Jag är nog minst lika spänd som ni.. :)


Hundarna här hemma har tyvärr inte fått göra så mycket. Blir mest vardagsträning. Max har varit hemma med mig idag för han är sjuk så han har följt med på promenaderna. Tempot blir inte så högt då och det blir många tillfällen när man får stå och vänta vilket har varit nyttigt för hundarna. Här älgar vi inte på i valfritt tempo inte med matte hängande så idag blev träningen "ha koll på var matte är även när ni går i koppel!" Det funkade faktiskt ganska bra efter ett tag. Fortsätter vi såhär nu så kommer det kanske se någorlunda normalt ut även när vi kommer gående.


Jag försöker hitta inspiration till att träna lydnad med både men den har tyvärr inte infunnit sig. Det är jobbigt när man känner att man borde men lusten finns inte där för fem öre, blääk!

Annars blev jag inspirerad av att Johanna har köpt islandshäst och kontaktade en ridskola med islänningar här ute och det fanns plats för mig men då insåg den smartare delen av mitt huvud att vi faktiskt inte har råd nu när jag är arbetslös :(   Däremot tänkte jag åka dit ibland och rida enstaka lektioner tills jag får råd att gå regelbundet.


Nu måste jag nog fortsätta städa som varit mitt projekt idag men som stannade upp när jag insåg hur tråkigt det är :)


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards