ringobus

Alla inlägg under juli 2008

Av Olga - 18 juli 2008 22:07

För en gångs skull har jag varit lite ambitiös med min lydnadsträning. Både igår och idag var Ringo och jag iväg på bruksan och tränade ihop med Sofia och Camilla. Igår kändes det som allt gick åt skogen. Det var nog egentligen inte så illa som jag tyckte men det kändes helt enkelt inte bra. Var inne på att faktiskt stryka mig från tävlingen.

Ringo låg oroligt på platsen, och gick till slut upp men la sig igen. Under linförheten var han i en annan värld, men va bra det är när andra tittar på en så man kan få kritik! Att Ringo var tråkig under linförheten berodde helt och hållet på hans förbannat tråkiga matte som bara knatade på, inga halvhalter eller tempoväxlingar där inte... Hur dum får man va?!! Det säger ju sig självt att han inte hänger med i svängarna när jag inte förbereder honom på att nåt ska hända. Man kan ju inte tro att jag ridit i över 20 år där halvhalter är ett måste för att förbereda hästen på olika saker, det borde ju inte vara så svårt att ha samma tänk med hunden. Jag kom hem igår och funderade över min hundträning och kom fram till att det måste ju uppenbarligen ändras så idag när vi gick ut på plan var det en helt annan matte och vilken skillnad på hunden! Han var med till 100% i svängar och halter, det kändes skitkul! Vi tränade även på ställandet som jág har backat några steg på för jag har haft lite för bråttom fram men den här gången ska jag ta det i ett lugnare tempo framåt. Inkallningen och hoppet är klockrent så det är jag riktigt nöjd med. Sen har vi ju den där apporten, Ringo tar den men kör upp huvudet så apporten åker längst bak på honom och då tuggar han på den. Vet inte riktigt hur jag ska få ordning på det men jag förväntar mig tips av en viss uppfödare ;)


Olgilund då, hon fick träna med husse här hemma igår. De hade kört lite ligg (som hon förövrigt blivit riktigt duktig och snabb på) de hade även kört lite "sitt, stanna kvar" och gjort lite konster. Johan tycker ju inte att det där med tävlingslydnad är så kul så jag är glad om han bara vill gå ut och lära in en konst eller vad som. Olga hade varit duktig i alla fall. Jag tränade henne lite i köket idag också men det blev bara några inkallningsingångar som går i en flygande fart nu. Hon är jätteduktig!


I helgen blir det nog lugna gatan. Borde städa men jag tror att vi hittar på andra roligare saker istället :)


Önskar alla en trevlig helg!

Av Olga - 12 juli 2008 22:19

Idag åkte jag och Olga till Finspångs BK för deras inoff utställning. Väderprognosen hade utlovat växlande molnighet men uppehåll men jag packade med regnkläder och paraplyer ändå, man vet ju aldrig med de där vädergudarna. Tydligen var de på bra humör under tiden jag var på utställningen för det var visserligen lite moln men oftast sol och väldigt varmt. Alldeles för varmt om ni frågar mig och Olga...

Klassindelningen var lite speciell då Olga gick i juniorklass även om hon på en officiell utställning är för gammal för juniorklassen med sina 16 månader.

Hur som haver, Olga gick in och blev BIR!!

Domare för dagen var Lena Rollmar och kritiken löd:


Söt tik, välutrustat nosparti, lite halsskinn, bra hals-rygg, välutvecklad front, bra vinklar bak, fria rastypiska rörelser, vacker päls, välvisad.


Tror ni att det var en stolt matte som lämnade ringen?! :)

Här kommer lite bilder från dagen

Framför domaren

Koncentration

Här springer vi...

Sötaste hunden i byn

Olga blir omklappad när vi får reda på att hon blev BIR


I finalen gick det inte lika bra men med tanke på vad som hände med vädret är jag lika glad för det. Jag hann nämligen i stort sett bara hem innan himlen öppnade sig och bjöd på spöregn, blixt och åska. Det vill jag helst inte var ute i så istället sov jag och hundarna på soffan en stund. Mycket bättre!


Vi ska få en ny familjemedlem här hemma om några veckor, möt Vizzla



Hon är för liten än för att lämna sin mamma men om några veckor så kommer hon. Vi har sagt att det är Max katt (fast vi givetvis ansvarar för henne) så han har döpt henne till Vizzla. Vad Sisqua kommer säga om att få en katt till hemma vet jag inte riktigt men jag räknar med att hon inte blir strålande lycklig till en början men hon vänjer sig nog.


Vi hörs!

Av Olga - 8 juli 2008 21:43

...och Ringo är nu hemma igen. Han har haft det jättebra hos Sofia och Magnus och tog tydligen på sig att vara lekfarbror till Bixie på mornarna. Nu är han i alla fall hemma igen och det känns skönt. Blir ju lite tomt när han är borta och man saknar dem snabbt.

Olga har tagit det hela med ro att vara ensamhund för några dagar. Höglöpet verkar också ha gett sig för nu får Ringo på moppen om han försöker sniffa henne i rumpan. Kan faktiskt förstå om han blir lite förvirrad, först får man skäll för att man flirtar, sen får man komma till men sen efter några dagar får man skäll igen... Kan inte vara lätt!

Jag passade på att klippa Olga när vi var själva och för första gången tror jag att jag lyckades skapligt!! Tjohooo! Tassarna är jag inte helt nöjd med men utställningen är ju på gräs så förhoppningsvis syns det inte så väl. Annars tränar vi flitigt framför spegeln nu och jag tror att jag faktiskt börjar få lite kläm på hur alla ben ska stå och hur hon ser ut när hon står som bäst, men jag känner mig inte helt säker än så vi ska träna mer innan lördag.


Har haft lite ambitioner på att träna lydnad men både igår och idag har det regnat i stort sett konstant. Visst det finns regnkläder men jag har inte någon jättelust att träna i spöregn och blåst. Igår blev det ingen långpromenad men idag blev det i alla fall en skaplig promenix men jag blev vansinnig på Olga som dagen till ära hade knäck i öronen. Hon var inte populär där ett tag. När vi gått promenader när Ringo varit borta har hon varit jätteduktig och hållt sig nära men nu när han var med hade hon ett helt annat självförtroende och for i väg som en kanonkula. Men hon fick en tjing på näsan när hon märkte att Ringo faktiskt stannat hos matte och plötsligt var det inte lika roligt att kuta iväg längre. Nu springer inte Olga så jättelångt bort men jag blir irriterad ändå för hon ska lyssna! Det positiva i det hela är att Ringo inte hängde på en enda gång utan stannade hos mig!


Nog om det, nu är det snart dags att knoppa kudden för att vara pigg och fräsch för ännu en dag på jobbet imorgon...


Ha´de!

Av Olga - 5 juli 2008 17:47

Idag har Ringo fått flytta till Sofia och Magnus i några dagar. Anledningen är att Olga höglöper vilket har gått jättebra i några dagar men idag märkte vi att Ringo visade mer än intresse och för att vi ska kunna sova gott om nätterna utan att vara oroliga för missöden fick han flytta dit nu. Hade väl en förhoppning att kastreringen skulle gjort honom ointresserad av sånt där men icke. Det känns lite trist men jag hoppas det ska gå bättre ju längre han är kastrerad.

Jag fick värsta seperationsångesten när vi skulle lämna honom där och han stog vid grinden och ville följa med, men jag vet att han har det bra och det är ju bara för några dar men det känns ändå tomt.


Förövrigt är det lugnt på hunderiet. Det har inte blivit mycket träning alls. Känns bara som man jobbar och kommer hem och sover för att orka nästa dag på jobbet. Borde vara mer aktiv med träningen känner jag då tävlingen närmar sig med stormsteg.


Olga har fått en ny öronmedicin och nu tycker jag att hon blivit markant bättre. Hon ska duschas och trimmas i helgen då vi ska på en inoff utställning nästa helg. Den enda hundträningen som faktiskt sker här hemma är träning inför vänstervarvet. Jag är så dålig på att ställa hund men träningen framför spegeln måste ju ge resultat någon gång.


Nu ska jag sätta mig och käka lite pizza sen blir det nog lite trädgårdsarbete om det inte börjar regna vilket det ser ut att kunna göra...


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards