ringobus

Alla inlägg under oktober 2009

Av Olga - 30 oktober 2009 23:22

....av slipdamm. Fy f-n, den där skiten hamnar ju överallt vilket är mindre bra med en hund som absolut inte ska vistas i såna miljöer. Men med lite trassel och en jäkla massa städande så tror jag vi fått bort det mesta men det ska slipas ännu mer imorgon. Nu är det värsta skitgörat gjort i vardagsrummet i alla fall, slipningen som ska vara imorgon är bara lite slipning av spackel, ingenting mot va vi har slipat idag. Efter det kommer tapeterna att börja hamna på plats...jihuu! Imorgon kommer pappa ut och hjälper Johan och pappsen ska även ta med sig datasladden till kameran så jag äntligen kan föra över lite bilder Skrattande Ska bli kul för det ligger lite bilder där just nu.


Jag har även tänkt över det där med lydnaden med Olga och som det känns just nu så lägger vi ner det tillfälligt. Vill jag ta upp det senare så kan jag ju faktiskt göra det. Om jag skulle få henne att känna sig trygg på en bruksa så måste jag ju åka dit väldigt ofta och det funkar inte just nu eftersom jag jobbar väldigt mycket kvällar så tiden räcker helt enkelt inte till. Men som sagt vi får se hur det blir i framtiden.


Jag ska jobba hela helgen nu och tänkte ta mig i kragen imorgon och släpa mig upp ur sängen och ta en promenad med Olga innan frukost. Blir annars lätt så på helgerna att jag drar mig in i det sista för det är så jäkla svårt att ta sig upp när jag vet att Johan och Max får va hemma. Fast imorgon är jag visserligen hellre på jobbet än hemma och tapetserar...tycker inte att renoveringar av denna typ är askul. Jag tycker det är okej att måla och så, så lägger jag slipper finliret. Jag har inte tålamod för sånt men det måste ju göras även det.


Näe, nu är det marsch (stavas?) i säng om jag ska komma iväg på den där morgonpromenaden...


Gó natt!

Av Olga - 29 oktober 2009 23:33

Vet inte hur jag ska göra med Olgas och min lydnadsträning/tävling. Känns som jag måste bestämma mig snart, om jag lägger ner lydnaden kommer vi fortsätta med viltspår, agility och lite skoj och bus som vanligt. Anledningen till att jag funderar på det hela är för hon inte verkar tycka det är askul och jag har inte hittat de rätta knapparna på henne (vilken man visserligen kan ge sig fasen på att hitta). Olga tycker det är kul att träna i skogen och här hemma på tomten men när vi kommer till en bruksa eller liknande blir hon en blyg och försiktig individ som inte tycker det är särskilt kul. Frågan är om man ska vara envis bara för att liksom eller att man ska hitta nåt annat som både hon och jag tycker är kul...? Jag kommer söka dispans för det mesta inom hundsport när hon får sitt vaccin fall jag skulle vilja tävla med henne i nåt. Räknar ju med att ha henne helst många år till så jag kanske inte behöver fatta några beslut just nu men det är svårt att känna motivation att träna utan att ha något mål. Jag måste ha mål för att ta mig framåt. Kom gärna med tankar och synpunkter...


Jag skratta åt Olga igår och kunde inte låta bli att jämföra henne med Ringo, hon fick falukorv under en plastbytta att roa sig med en stund för jag ansåg att hon kunde må bra av lite hjärngympa. Hon började buffla lite på den så den for iväg, då buffla hon lite till men ingen korv kom ju ut eftersom hon inte lyckades tippa byttan på nåt sätt utan bara sköt den framför sig. Då titta hon på mig ungefär som "varför gör jag detta när du har mer korv där uppe" sen sluta hon... Hade det varit Ringo hade korven varit ute på två röda och hade han fått problem hade han aldrig gett sig :) Hon ville inte fortsätta förrän jag satt på golvet med henne då gav hon järnet med den där byttan och lyckades :) Knasiga lilla vovve...


Igår va vi även och köpte färg till vardagsrummet, blir en liten krämigare typ av vit och jag tror det kan bli bra mot fondtapeten. Sen åkte vi till ÖB för jag skulle kolla på billiga ridbyxor. Jag kom därifrån med matskål till Olga, hundgodis, hundleksaker, mjuk kattmat och två klädrullar, dock inga ridbyxor *host* Behövde egentligen ingen ny matskål, ingen kattmat (hade hemma) och inga hundleksaker men va fasen det kan väl lilla Olgan va värd?


Nu ska jag gå och sova. Har inte kommit in i jobbet än efter semestern. Tar ett tag att få kolla på kundbeställningar, kampanjer o.s.v, blir helt slut!


Ha´de gött!

Av Olga - 21 oktober 2009 21:59

Hemma igen efter 11 härliga dagar i Spanien. Vi har haft ca 30 grader alla dagar förutom en dag då det regnade. Det har blivit en massa sol och bad men också lite shopping och utflykter. Bilder kommer senare för jag hittar ingen datasladd till kameran.

Här hemma kom man snabbt ner på jorden igen kan man väl säga. Innan vi åkte så var jag hos veterinären med Olga för hon återigen hade gojjs i sitt ena öra och problem med läppvecken. Hon är tydligen extremt trång i sina örongångar så hon fick kortison för att få ner svullnaden och även Otomax till både öron och läpparna faktiskt för det var samma typ av bakterier. Samtidigt så tog vi ett blodprov för att kolla om hon kanske hade några allergier som kan orsaka alla öronproblem hos henne. Vi hämtade Olga hos Johanna igår (hon har bott där när vi var borta) och idag var återbesöket hos veterinären och Olga lider av en kraftig kvalsterallergi....! Stackars lilla Olga, inte konstigt att hon bl a haft problem med öronen. Nu är det mycket som ska tänkas på här hemma, sova i sängen är totalt förbjudet i framtiden (nu sover inte Olga i sängen hela natten utan kommer in på morgonen och det var tydligen ännu värre för då lever kvalstrena som värst), helst ska hon inte vistas i sovrummet alls, alla bäddar måste vara i sånt material så de är lätta att städa eller tvätta, inga mer fällar och dylikt i bäddarna för där trivs de där kvalstrena jäkligt bra tydligen, hundmatspåsarna ska inte hällas ut i en tunna som vi gör nu utan vi ska ställa säcken i tunnan för att kunna tillförsluta både säck och tunna, likadant måste göras med kattmaten och sen så måste det ju givetvis dammsugas regelbundet vilket visserligen inte skadar. Olga kommer få ett vaccin som är framställt för just hennes allergi som hon ska ha en gång i månaden resten av livet. Man ger det i sprutform så de första tre sprutorna ges hos veterinären och sen sköter man det själv. Johan är extremt spruträdd så det blir nog jag som får lära mig det fast det dröjer ett tag för det tar ca 5 veckor att framställa vaccinet. Jag måste kolla upp om vaccinet klassas som doping för i så fall blir det ju inget tävlande för vår del om jag inte väljer att ansöka om dispans, vi får se lite. Det blir ingen ustsällning i Mjölby i helgen för vår del i alla fall för ett ridhus är ju inte världens bästa ställe att vistas på för en kvalsterallergiker. Trots detta så måste jag säga att jag känner mig lättad och optimistisk, så jäkla skönt att veta vad hon lider av och kunna hjälpa henne att må bättre, för det finns ju inget värre än att leva i ovisshet.


Nästa vecka ska vi börja renoveringen i vårt vardagsrum, ser inte fram emot det ett dugg faktiskt men det blir ju fint när det är färdigt (hoppas jag). Först så skulle vi ju bara tapetsera en fondvägg men nu ska vi göra allt på en gång, tapetsera, måla resten av väggarna och måla dörrfodrena som i dagsläget är bruna...urk! Tror att rummet kommer bli mycket ljusare och trevligare när vi är färdiga och Johan ska äntligen få sätta upp spots nånstans som han tjatat om i 100 år :)


Nu ska jag gå och hundsäkra sovrummet...

Vi hörs!

P.S Är det nån som vet var man kan köpa konstskinn till vettiga priser? Ska sy hundkuddar till vår plastbädd så det blir mjukt men ändå lätt att rengöra...D.S

Ovido - Quiz & Flashcards