ringobus

Alla inlägg under mars 2010

Av Olga - 28 mars 2010 21:52

....att man kan sakna en individ så mycket trots att hon gjorde så lite väsen av sig. Många gånger svor jag högt när Olga parkerade i mina knäveck på nätterna och var orubblig så jag låg vaken men hon sussa gott, och näe det var inte bara att knuffa bort henne, för vid dessa tillfällen vägde hon bly. Nu kan jag visserligen sova men det känns att nåt är galet liksom. Jag saknar också våra kvällar ihop när Olga låg nära eller på mig i soffan medan jag strök henne mellan ögonen och upp över pannan, hon var så len där och njöt i fulla drag. Ja fy fasen, saknaden är stor men nu får man försöka blicka framåt. Vi har ju trots allt en liten Flinga som muntrar upp oss med diverse påhitt och även hon är en riktig mystjej som gärna kryper upp nära och vill bli klappad, helst på magen.

För många av er som läser bloggen kanske detta med Olga kom som en chock men det är ett beslut som diskuterats och funderats fram under en ganska lång period. Olga hade kroniska problem med sina örona, bl a på grund av alldeles för trånga örongångar. För att kunna klara ett vanligt vardagsliv skulle det krävas operationer och inte ens det var säkert att det skulle hjälpa. Jag tycker inte att det är rätt att hund vid tre års ålder ska ha haft så sjukt mycket öroninflammationer som återkom trots extremt noggrann skötsel av öronen. Hon hade i stort sett ständigt ont i sina öron, mer eller mindre i alla fall och nånstans måste man dra gränsen för om det är rätt eller fel att fortsätta. Det är i detta läge man har en jäkla skyldighet mot sina djur att se till att de inte lider och det är även i detta läge som man inte får vara egoistisk hur jävligt det än må vara. Sen kan jag tycka att livet är lite orättvist när vi fått ta bort två hundar på 8 månader och båda hann dessutom precis fylla tre år...

Nu hoppas vi verkligen att Flinga får vara frisk och kry och finnas med oss i många år framöver.


På tal om Flinga så är hon helt slutkörd lilla gumman. Igår tog vi en skogspromenad och det visade sig att snön inte smältit undan så bra i skogen som vi trodde. Johan fick bana väg åt mig så jag kunde gå i hans fotspår, men Flinga tog sig fram lättare och for fram och tillbaka som en tok. Hon fick dessutom rejäla glädjeryck så då kunde jag inte gå för jag skratta så mycket. kan säga att hon sov gott resten av gårdagen. Idag har vi varit och träffat en STOR rottisblandning vid namn Boss som hon har busat med. Hon lyckades lägga sig i en hög med bajs och senare så kissade Boss henne i huvudet...inte trevligt! Det blev en tur i duschen för fröken. Det var första gången som vi duschat henne och det var inte populärt att gå in i duschkabinen men väl inne var det inga som helst problem att duscha henne. Johan matade henne med godis medan jag schamponerade så nu har vi en ren Flinga som inte luktar kiss   På eftermiddagen tränade jag henne lite i köket, lite ligg, kontaktövningar och stanna kvar och det gick väldigt bra, hon är så himla lättlärd så det är jättekul. Efter det fick hon vara själv hemma en liten stund och nu sover hon gott även denna kväll.


Nu måste jag gå och sova, tycker denna dag har sprungit iväg men det är väl kanske för att man ställt om klockan. Men imorgon är det utbildning på jobbet så då gäller det att vara lite allert.


Vi hörs!

Av Olga - 26 mars 2010 12:44

Finns inga ord för vår sorg. Vem ska nu ligga på min mage varje kväll i soffan och följa minsta lilla steg jag tar....






  

Av Olga - 16 mars 2010 14:38

O jag sitter inne och bloggar...hrm.. fast vi har faktiskt varit ute lite också så lite sol har jag allt fått på mig idag också.

Hundarna och jag var bl a ute på en liten koppelpromenad och jag måste säga att Flinga börjar sköta sig riktigt fint i kopplet nu, SKÖNT! Sen att jag nästan ramlade över henne en gång, det är ju sånt som händer... ;) Tanken var att vi skulle ställa oss i närheten av stora vägen (inte motorvägen) och hoppas på att det skulle komma lite lastbilar och bussar och susa förbi eftersom Flinga har reagerat lite på dem så tänkte jag att det kunde bli bra träning idag men där jag tänkte stå (som också är enda stället det går att stå) stog även polisen och hade kontroll så vår träning sket sig kan man väl säga. Det blev att gå hem och träna lite hantering istället i form av rengöring av öron och pill vid mun/tänderna. På tal om tänder förresten så hittar vi lite tänder överallt just nu för Flinga tappar sina bebiständer. Jag tror hon har tappat de flesta nu men en del hängde lösa bra länge innan de lossna.

Annars så har vi börjat kunna ta oss fram lite i skogen. Vi kommeri alla fall några meter på skaren men det blir inga längre promenader.

  

Nya dofter att undersöka.


  

Fort ska det gå!


  

Razzel följer som vanligt med på skogspromenaderna.


I lördags var jag och Johan lite duktiga och åkte flera vändor till returpunkten med en massa skit, skönt att bli av med, sen satte vi oss en stund i solen i hagen och fikade.

  

Prozit njuter av solen!


  

Bättrar på brännan på ryggen...    Prozit igen. 


  

Jag försöker rädda mig från Olgas brutala hångel. Måste säga att min outfit för dagen är av det snyggare slaget...*host*  


  

Flinga hittade päls från Olga som jag borstat ur och tyckte tydligen att det dög som fika. Inser att hon ser helkonstig ut i kroppen på denna bild men det måste bero på att hon står konstigt eller nåt.


  

Sen var det lek med "nya" bollen som gällde.


Efter fikat tog vi med oss hundarna och åkte ner till samhället, där gick vi en kort promenad och sen så fick Johan vänta med hundarna utanför affären när jag var inne och handlade och det gick bra. Vi var hemma nån gång på eftermiddagen och Flinga sov i stort sett till 7.00 dagen efter, hon var precis slut. Tror hon blev mer trött av att sitta och titta på folk utanför affären än själva promenaden. Kan tänka mig hur trött hon kommer bli när valpkursen drar igång   


Imorgon har vi födelsedag här hemma. Mattes lilla dam fyller hela tre år!!

  

Foto: Caroline Rosén

Får se hur vi firar men lite extra gottis måste hon ju få!


Hittade en gammal bild på Ringo när jag kollade igenom korten, såhär såg han ut när jag klippt ner hans öron för första gången:

  

Gú va jag kan sakna denna hund! Han är och kommer alltid att vara min lilla stjärna!


Tänker passa på att göra lite reklam här i bloggen också, 15/5 har Springer Östgöta sin officiella lydnadstävling klass I och II. Tävlingen kommer hållas vid Sörsjön i Norrköping. Mer info kommer inom kort på www.springerostgota.se


Vi hörs!

Av Olga - 3 mars 2010 13:25

Oj oj oj måste visst uppdatera oftare så folk slipper tjata på mig :) Det är visserligen kul att folk vill att man uppdaterar för det innebär ju att några personer läser bloggen i alla fall.

Idag borde man väl kanske inte sitta här när solen strålar ute men det blev så. Var ute med galningarna för en stund sen. Tyvärr blir det bara koppelpromenader nu för går jag upp i skogen försvinner hundarna under all snö, dessutom löper Olga. Nu behhöver visserligen Flinga koppelträning men hon lyssnar så otroligt bra när man ropar på henne så jag skulle vilja kunna ha henne lös också men det är inte aktuellt när man går på vägarna. Vi har börjat gå lite längre promenader med henne nu, inte långt men som sagt lite längre och det funkar bra. Jag hoppas bara att denna vinter med all snö inte slitit allt för mycket på hennes höfter och armbågar känns som det inte spelar nån roll hur försiktig man försökt att vara, lite röj i för djup snö har det ju blivit några gånger men jag tror inte det är nån fara.

Tant Olga har börjat med sina vaccinationer mot allergin. Tre gånger har vi varit hos veterinären och tagit sprutan och jag har gett henne sprutan två av de gångerna. Det var läskigt men gick bra, nu ska jag ju klara att göra det själv här hemma i fortsättningen men om jag bara är lugn så kommer det nog gå vägen. Nu är det bara att hålla tummarna att vaccinet hjälper henne så att hon åtminstone kan få lite mindre besvär med öronen. Det kommer märkas om knappt 6 månader.


Flinga fortsätter demolera saker i hemmet, nu senast har hon käkat upp bädden som jag sytt åt Olga i galon för att den skulle vara lätt att rengöra så det skulle vara mindre kvalster, den är nu mera ett minne blott... Flinga hade nog kul i alla fall :) I helgen åkte vi iväg och hälsade på Johans mormor och när vi kom hem så hade fröken hittat fruktskålen, två bananer, alla vindruvor och ett äpple saknades... Blev orolig att hon skulle få grymt ont i magen men icke så det var ju skönt. Att de kom på att de skulle äta frukt är mitt fel för jag hade kvällen innan tappat en vindruva på golvet som Olga fick ta och då var jag ju "tvungen" att ge Flinga också så det skulle vara jämt och jag vet att jag tänkte när jag stod där att det här var nog dumt för nu fattar hon ju att det finns nåt ätbart där uppe och mycket riktigt så snappade fröken det. Men hon är inte dum, är vi hemma så rör försöker hon inte sno frukt men det räcker med att man ställer sig i duschen så är det kört. Fruktskålen står nu mera på säkert avstånd från Miss Labrador.


Vi roar oss med lite träning här hemma också, Olga håller på att lära sig att backa och så har vi kört lite lydnadsmoment bara för att det är skoj och Flinga tränar på ligg och stanna kvar. Det funkar bra med båda tycker jag och jag hoppas snön försvinner så valpkursen drar igång snart.


Här kommer lite bilder på dårarna:


 



  

Flinga leker med däcket som Johannas hundar glömt här i våras. Vi hoppas att Minna fått ett nytt däck att leka med :)


   

Kuuuuul!!!


   

Trots ligistfasonerna hos vissa svarta damer så är det här sötnosarna mattes pärlor!


Nu ska jag se till att få i mig lite lunch!

Vi hörs!       

Ovido - Quiz & Flashcards