ringobus

Alla inlägg under november 2008

Av Olga - 28 november 2008 10:42

Jag som aldrig vinner nåt har gett mig på att försöka vinna ett nytt halsband till Ringo. Nån gång måste det vä vara min tur?

Halsbandet blir då egendesignat och man kan vinna det på tricolordogs.



Igår var vi hos veterinären, Olga hade nämligen blod i sitt öra efter en omgång med öronrens. Tydligen kunde det bli så om mna fick loss en stor bit vax/skräp?! Hon hade fortfarande bakterier i vänsyer öra som nu behandlas med ett annat medel. Veterinären vill inte använda de starkaste medlena för de kan bli immuna mot medicinerna tillslut om man har otur. Nu hoppas jag att det medlet vi fått ska fungera. Vi ska även på återbesök nästa vecka.

När vi ändå var där passade jag på att fråga om kennelhostan, hur länge de ska vara ifrån andra hundar. Jag kan ju säga att tävling och träning är inte att tänka på på ett bra tag. De ska inte träffa andra hundar förrän båda har varit hostfria i 2-3 veckor! Olga har ju precis börjat hosta och Ringo kan hosta nån gång i bland fortfarande. Nån tävling nästa helg blir det alltså inte och inte heller nåt KM. Surt värre, men det kommer ju fler tävlingar. Träna hundarna får jag göra här hemma men det känns också trist att man missar så många gånger av kurstillfällena.


Nu är det dags för promenad med de hostande djuren.


Vi hörs!

Av Olga - 26 november 2008 13:03

Det är så trist när det är helt grått ute! Igår hade vi hyfsat väder och jag funderade på att ta med kameran ut men orkade inte. Dumt beslut! Solen sken över "vår" väg och snön låg helt orörd när man kom en liten bit. Det var så himla fint så jag svor att inte kameran va med.

Idag var däremot kameran med när det är plusgrader, grå himmel och en bil hade kört i snön så man kan säga att allt det vackra var förstört. Det blev ingen längre promenad men det fick kuta lite i alla fall.

Ringo på väg till matte, kolla paniken i ögonen! Lärde han sig nåt när han sprang vilse mån tro?


Han har gått med sele nu några dagar för han hostade så dant när han hade halsband på sig. Måste nog införskaffa en sele till då en annan liten fröken börjat hosta ganska ordentligt nu. Nyss kräktes hon av hostan och jag tycker så himla synd om henne. Men hon hade kul på promenaden i alla fall.

Shake it like Olga


Hallååå, nån där??


Snö är gott!


Igår klippte jag Olgas tassar och idag står Ringo på tur. Tråkigt men nödvändigt. Blir ingen agilitykurs idag men Ringo tycker säkert det är lika kul att klippa tassar..hrm..

Tror att jag kommer få ställa in kommande tävling också om han inte blir frisk NU. Jag måste ju hinna träna lite innan annars känns det meningslöst att åka faktiskt. Vi får se hur det blir.


Förresten, jag är liiiite nyfiken vilka som är inne och läser min blogg. Vore jättetrevligt om ni lämnade en kommentar så jag kan kolla in era bloggar/hemsidor också.


Ha´de!

Av Olga - 25 november 2008 10:54

Här hemma hostas det för fullt, inte av oss människor utan av hundarna :(

Ringo börjar bli bättre men så igår så började Olga hosta istället. Dom är ju pigga och så i övrigt men jag tycker så synd om dem när de får sina hostattacker och hostar så de nästan kräks. Pluttarna!

Det händer inte överdrivet mycket på hundfronten nu med andra ord. Olga har fått träna lite raka sättanden i köket, men det är också allt. Promenaderna har inte blivit långa heller för Ringo har hostat så fort han ansträngt sig. Vet faktiskt inte hur det ligger till det där med motion om de har hosta? Jag har i alla fall kortat ner promenaderna för man vet ju själv hur det är att motionera och hosta, inget kul alls.


Jag roar mig med att skriva och skicka CV till alla möjliga företag men det går inte så bra för mig. Sen har jag också börjat med adventsstädningen, fy satan så det ser ut här hemma...igen... Vet inte riktigt vilken ände jag ska börja i så det blir lite av varje. Jag tänkte vara smart och storstäda när det är snö och hundarna inte drar in så mycket skit men jag hinner väl precis städa färdigt innan snön försvinner (vi ska nämligen få nästan 10 plus i veckan). Jag hoppas i alla fall att snön kan få ligga nu ett tag men så blir det nog alltså inte.

Tror jag ska roa mig med lite tassklippning idag också så det inte fastnar så mycket snöklumpar under tassarna. Kanske ger mig på en hel trimning av Ringo, vi får se vad jag känner för senare.


Näehe, nu ska jag ut med vovvarna och sen blir det till att skotta snö!


Vi hörs!

Av Olga - 22 november 2008 21:36

I fredags morse vaknade jag av en smått hysterisk Johanna som ropade att jag var tvungen att gå upp för vi skulle ju iväg med hennes bil och det hade kommit massor av snö. Yr i mössan klev jag upp och gick ut och kunde inte låta bli att skratta. Detta var synen som mötte mig:

Den hysteriska skottaren...!


Vi insåg ganska snabbt att vi inte skulle hinna iväg med bilen då snön låg i mängder, hundarna och hästarna skulle ha mat och vi skulle fixa oss i alla fall lite. Johanna fick helt enkelt avboka tiden.

De minsta hästarna fick komma in på tomten ett tag då de knappt tog sig fram i all snö. Ringo har hälsat på hästar förut men sä här små, det var lite konstigt!

Hmm, vad äter du??


Dagen roades med att ta fram saker som hade gömts i snön istället och till att fika i massor :)


Ringo i snön


På kvällen var det dags för hemfärd för mig. Åkte nattåget till Norrköping för det går direkt vilket jag tycker är smidigt. När vi kom på tåget var det en dam med en annan hund i glashytten (djurkupén) så vi och hundarna hade gott om plats och jag kunde vila lite. Tyvärr varade det inte så länge utan i Sundsvall kom det på en tjej till med en hund och nu blev det trångt! Fattar inte hur det är tänkt att man ska få plats med hundar och packning utan lite extra yta. Jag fick ha en hund bredvid mig på sätet och en på golvet vilket fungerade bra om man inte vill försöka sova. Jag försökte klämma ner mig bredvid Olga som grisade ut sig och när jag efter mycket om och men hittat en fungerande sovstil för oss båda blev jag akut kissnödig. Försökte hålla mig och tänka på annat men det var stenkört. Efter toabesöket kunde jag tyvärr inte hitta nån skön sovställning igen. Det var tre "döingar" som klev av tåget 05.30 i Norrköping i morse... Hundarna orkade inte ens reflektera över att husse var där. När vi kom hem blev det jättelyckliga och kutade omkring och då kom de på att de inte sett husse på ganska länge. Glädjen från båda håll var total!

Här kommer några tips om det är nån som funderar på att åka tåg med sin hund:

* Ha med en egen lyktstolpe så du har nånstans att binda hunden om du måste gå på toa.

* Ha med parfym eller liknande om nån hund fiser för i glashytten stannar lukten lääänge!

* Var noga med att fråga var tåget stannar en längre stund så man inte får svaret: " I sundsvall går det på mycket folk så där står vi liiite längre". Att de sen stod still nästan 20 min i Stockholm var det ingen som nämde.

* Åk med så lite packning som möjligt (helst bara det du har på dig) för den får fasen inte plats om du har otur att hamna i en glashytt med massa andra djur.


Personligen tycker jag att det är smidigt att man kan åka tåg med djuren men det borde tänkas till lite bättre när man skapar djurkupéerna. Varje person får nämligen ha med sig två djur utan att betala extra, i varje kupé finns ca 8 säten och inga extra utrymmen än normalt. Hur har de då tänkt om 8 pers åker tåg med två hundar var? Var ska de få plats?? Jag tycker att de måste ha en möjlighet att få lägga sig ner och koppla av. Speciellt när man åker så långt som vi gjort. Lite dumt tycker jag.


Idag har varit lite av en bakisdag. Vi var uppe och gav hundarna mat och gick promenad sen kastade vi oss i sängen igen och sov nästan hela dan. Sen blev det pizza och godis! :) Hundarna är också bakis, Ringo hostar fortfarande och är lite hängig så denna vecka blir det inga kurser för någon av dem. Olga visar inga symtom på hosta men jag har ingen lust att bidra till att fler hundar blir sjuka så vi blir hemma från lydnadsträningen också.


Som avslut kan jag ju berätta att någon av dessa godingar kommer flytta hem till oss om några veckor när de är redo att lämna sin mamma...

Max ville nämligen ha en ny katt som såg ut som Vizzla. Vi ville inte ha en exakt lika dan så jag tycker vi lyckades rätt bra. Alla tre är killar också så nu ska vi komma på nåt nytt namn. Förhoppningsvis kommer Max på nåt då även denna katt blir "hans".


Vi hörs!

Av Olga - 20 november 2008 22:59

Vilken snöyra det är!! Sånt här väder är det sällan i Norrköping, men det är ganska mysigt faktiskt. Jag och hundarna passar på att njuta för man vet ju aldrig om det kommer såhär mycket snö hemma.

Idag drog vi iväg på morgonen och hämtade lite nytt hö till hästarna. När vi hade lastat allt hö så upptäckte vi att ena däcket på transporten var helt platt...hoppsan, vi hade visst glömt att det var smygpunka på släpet...! Som tur var hade farbrorn vi hämtade höet hos en makkaper så vi kunde pumpa upp däcket tillfälligt för det var en bit till närmsta mack. Johanna och jag i ett nötskal, hur sjutton kan man glömma att man har punka?? Hur som, vi kunde tydligen det och det löste sig ju.


Efter det slappde vi lite och drack glögg och käkade lussebullar. Hundarna passade på att slappa de med eftersom de är lite krassliga.


Amy och Olga som hittat tillbaka lite till varandra men det är inte helt som förr i tiden.


Efter det fick Amy och Olga träna lite lydnad. Jag fick mig en omgång med och fick gå fotgående utan hund och jag gjorde tydligen en del fel. Johanna "härjade" på mig men jag tror det var hämden för att jag tjata när hon red :) Det var i alla fall nyttigt att torrgå och verkligen tänka på hur man gör med kroppen och hur man sätter fötterna. Jag var lite nervös för att visa upp vad Olga lärt sig. Vet inte varför egentligen men hon är ju trots allt Johannas hund fortfarande så man vill ju gärna att det ska se bra ut.

Här kommer lite bilder:

 

"Fot", blick upp


Linförighet, det snöar en del som ni ser...


Olga visar gammelmatte hur duktig hon blivit på "ligg", hon är på väg ner på bilden.


Amy fick ju som sagt också lite träning och såhär såg det ut för dem:

Amy och Johanna tränar linförighet. Amy var duktig!


Efter bra träning får man mysa med matte!!


Ringo är tyvärr lite krasslig och har hostat en del i natt och under dagen så han har fått ta det lugnt idag. Det är inte rikigt hans grej och han har varit grymt avis på de som fått jobba lite. Han och Morris fick komma ut sen och leta lite korv i snön bara för att få göra nåt skoj. Jag hoppas han blir bättre snart.

Igår fick han i alla fall vara med i skogen för det var först på kvällen han blev hängig, och här ska ni få se en gosse som njuter av snön!

Mysigt! Huvudet ska gärna vara gömt under snön.


Nu har vi precis varit ute och skottat fram undertråden på hagen. Den sitter ju rätt lågt eftersom vissa av småpollarna är ordentligt små. Den var i alla fall gömd i snö och var tvungen att sopas/grävas fram. Härligt med lite kroppsarbete på kvällskvisten, då känns det inte lika dåligt att man ätit chips.


Nu måste jag ta en kvällsdusch för imorgon bär det av tidigt till Östersund och service av bilen.


Vi hörs!


Av Olga - 18 november 2008 16:35

Oj, oj, oj så det kan gå. Idag skulle jag åkt hem men jag är fortfarande kvar.. Jag skulle åkt från Duved på förmiddagen men vi tyckte att om Johanna skjutsade mig till Östersund så skulle vi hinna umgås lite till. Sent som sjutton kom vi iväg men vi tänkte att om vi gasar lite så hinner vi säkert. Vad vi inte hade räknat med var att det skulle ligga en isbeläggning på hela vägen. Det var halt som bara den så nåt gasande var inte att tänka på. Vi insåg efter en stund att vi inte skulle hinna så då vände vi faktiskt för det var så pass läskigt att köra. Jag ringde till Johan och sa att han inte behövde hämta mig i Stockholm ikväll och det var kanske lika bra att det blev som det blev för det är tydligen skithalt hemma med och då känns det onödigt att de ska vara ute på vägarna mer än nödvändigt. Jag har fortfarande inte kollat upp nya tåg hem men det löser sig, Johanna och jag får helt enkelt roa oss tillsammans lite till.


Igår var vi på hygget igen med hundarna och Ringo sprang vilse. Antagligen har han följt efter nån av de andra och sen tappat bort sig. Det var några nervösa minuter när vi ropade och hojtade efter honom. Vi trodde att han sprungit uppåt på hygget men av ren tur såg vi honom en kort sekund nedanför hygget så då var det bara att tjoa och vifta så han skulle se oss. Det var en smått orolig Ringo som kom tillbaka och för att vara lite elak så var det nog nyttigt för honom att tappa bort sig lite eftersom han har en förmåga att skita i vart jag är när vi är ute.


Igår var vi också ute och red på Brolle som visade sig vara ett MYCKET trevligt varmblod. Han gick att jobba i form, lyssnade oerhört bra på handen och rösten och gick att flytta för skänklarna. Lite muskler och hull på den mannen så kommer han bli kanonfin!

Brolle mumsar hö i hagen.


Ikväll blir det filmkväll då det ska blåsa halv storm så att ge sig ut känns inte särskilt lockande faktiskt. Jag hoppas att jag får mysa med den här mannen även denna kväll:

Kvällsmys med Morris


Återigen avslutar jag med lite blandade bilder...

Stackars Pyssla som inte får va med sin matte en kort stund


Olga har hittat tillbaka till sin plats bakom tunnorna när det vankas mat.


Min nya kärlek, visst är han söööt!


Amy med speciell vilostil


Samanta och Sandra


Jag vet inte vad ni tycker men kunde det inte höra till god ton av värdinnan att ha rena kläder och kanske nåt annat än långkalsonger och tofflor på sig när man kommer på besök? ;)


Vi hörs!

Av Olga - 16 november 2008 23:24

Nu är det snart dags för hemfärd från Johanna igen. Dagarna går alldeles för fort och det är massor med saker man känner att man skulle vilja hinna med när man inte ses så ofta. Som vanligt hos Johanna så har jag fått uppleva en vansinnes färd med bilen. Första gången vi var här "lurade" hon in oss på en galet geggig grusväg med vår kära ford så vi trodde att vi skulle köra fast, andra gången var det en bilresa från Storulvån när väglaget inte var det bästa. Johanna körde, Johan satt bredvid och jag bak när vi skumpade fram i en hisklig fart för att inte köra fast, till saken hör att Johanna skrattade hysteriskt så vi var smått nervösa under den åkturen. Denna gång inträffade det när vi skulle hämta Dis och Maihildur. Vi hade lastat in hästarna och skulle åka hemåt, i första nerförsbacken förlorade vi greppet och fick skaplig panik när bilen med släp började glida. Som tur är kunde vi få stopp på det hela med handbromsen men vi var ju tvungna att fortsätta neråt för vi kunde ju knappast backa uppåt. Vi och hästarna tog oss ner helskinnade i ett sakta sakta tempo och vi kunde andas ut.


Idag har Johanna kollat lite på mig och Ringo när vi tränar. Så himla skönt med lite tips från nån som vet vad man har för hund. Ringo är nämligen ganska lik Klara till sättet. Vi fick en hel del saker att öva på hemma, men det är tydligen bara finslip så det känns kul.

Ringo och matte tränar inkallning


Johanna har visat nåt med Ringo och berömkampar med honom


Tjohooo! Jag vann den!


I fredags bakade jag tårta åt Johanna eftersom hon fyllt år. Hade i smyg köpt ljus som jag skulle sätta på tårtan. Vi skulle iväg en sväng så ljusen kastade jag in på mitt rum som är avskärmat med en grind. Detta var synen som mötte oss när vi kom hem...

Behöver jag säga att det inte fanns ett helt ljus kvar?


Tårtan blev gjord ändå och Johanna var som alla barn och käkade smeten

Mmm, smet är gott!!!


Här kommer lite blandade bilder från dagarna som gått. Mer kommer... 

Ringo och Cvittra leker


En trött Amy och en tröttare Kicki


 

Så här såg det ut i korgarna efter skogsturen igår, Ringo Stina, Minna och Morris.

Ringo och jag efter avslutad träning.


Jag har förresten gått och kärat ner mig...i Morris. Goare hund får man ju leta efter. Jag är fullständigt förälskad och funderar på att kidnappa honom. Han är en underbar och mysig liten varelse som passar utmärkt i mitt knä framför TV:n. Undrar om Johanna märker om han försvinner?


Vi hörs!

Av Olga - 16 november 2008 11:08

Nu har vi varit här i några dagar till hundarnas stora lycka. Ringo har hittat en ny vän i Cvittra och Olga är glad att få hälsa på gammelfamiljen. Johanna och jag roar oss med hunderi, hästeri, god mat, snask och dålig humor. Bilder från vår vistelse här kommer vid senare tillfälle.


Jag vill tacka alla för gratulationerna och de fina orden om Vizzla! Tack allihopa!!


Vi har blivit utmanade av Sanna Tillman. Utmaningen går till så att man ska skriva 7 saker om sig själv och sen utmanan 7 andra genom att lämna en kommentar i deras blogg.


1. Jag har väldigt svårt att sitta still, något jag ärvt från min morfar. Oftast är det ett ben eller en hand som rör sig. Något som kan vara väldigt irriterande för dem som sitter bredvid.


2. Jag höll på med hästar i nästan 20 år och tävlade i hoppning, främst med två ston som hette Cassandra och Cirona.


3. Jag har svårt att dölja om jag blir förbannad, syns direkt i mina ögon hur mycket jag än försöker dölja det. Det är inte alltid läge att bli förbannad.


4. Jag är extremt kortsint. Min mamma har alltid sagt att hon inte hann bli arg på mig förrän jag var glad igen.


5. Jag har riktigt dålig humor men jag tycker ofta att jag själv är ganska rolig och lyckas faktiskt få folk att skratta ibland, eller räknas inte Johanna?


6. Jag har spelat fotboll i en månad, men när jag glömde träningarna för att titta på hundvalpar tyckte inte mina föräldrar att det var nån idé att jag fortsatte vilket var lika bra för jag var en sopa på fotboll.


7. Jag har jobbat som barnflicka i Spanien.


Jag utmanar Sofia, Sinna, Sanna Röör, Camilla och Pia nu kommer jag inte på fler som inte redan fått utmaningen.


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards