ringobus

Alla inlägg under juni 2008

Av Olga - 28 juni 2008 23:51

I onsdags var det avslutning på Olgas allmänlydnadskurs. Det avslutades med lite tävlingar, bl a var det frågesport, visa upp konster, visa momenten vi lärt oss och korvletning.

Tycker det gick bra med Olga, vi kom trea när vi skulle visa hur långt vi kommit utifrån var vi var när kursen började. Att vi skulle träna in en konst hade jag totalt glömt bort men vi hade i alla fall en som hon nästan kan :)


Idag har Sofia, Magnus, Lowieh och deras nya stjärnskott Bixie varit här. Våra hundar hade inte träffat Bixie förut men Ringo utsågs snabbt till lekfarbror vilket han ofta blir av valpar. Hon hängde i svansen på honom och gjorde alla möjliga klumpiga (valpar är faktiskt klumpiga) lekinviter och han tog på sig att leka med lillan.

Olga nosa bara på Bixie och sen tyckte hon det räckte med den saken...

Hej på dig du... Olga och Bixie 10 v


Vi tog även en promenad med hundarna och Bixie fick åka barnvagn emellanåt för att inte slita för mycket på den lilla kroppen. Det såg rätt kul ut när Magnus kom med en barnvagn med en rottweilervalp i... Tur att inte så många såg oss :)


På kvällen mötte jag upp Camilla och Sofia för träning på bruksan. Direkt när vi tog ut hundarna gick vi in på plan och körde en platsliggning. Var väldigt osäker på att Ringo skulle tycka det var okej. Att det dessutom började regna ganska rejält när de låg där gjorde inte saken bättre, men alla tre hundarna låg så fint sina två minuter.

Fr.v Zorba, Ringo och Lowieh. Taskig bild, men men...


Körde lite lydnad men sen gick jag över till agilityplan. Det var ett bra tag sen vi körde agility så lite var glömt men det mesta satt. Favoriterna är fortfarande tunnlarna och A-hindret. Vi tränade också på slalomen som vi inte tränat på mycket innan men det gick faktiskt över förväntan. Måste ju erkänna att jag blev lite sugen på att satsa på agilityn också....hm...man kanske borde gå en fortsättningskurs sen vart efter. Ringo tycker ju att det är så himla kul så det kanske vore nåt.

Hallåååå, här kommer jag...


Förövrigt har Olga fortfarande ont i öronen så på måndag är det återbesök som gäller. Hoppas på att få medicin som hjälper nu så hon blir av med skiten.


Dags att sova nu tror jag....

Av Olga - 22 juni 2008 20:35

Dagarna efter midsommarfirandet har varit sega. Känns inte som man pallar att vara uppe sent längre utan att vara precis paj dagarna efter.

Midsommar firade vi här hemma med ett gäng kompisar. Det var en ganska lugn tillställning med god mat och lite kubb-turneringar.

På dan fick vi tjejer för oss att vi skulle göra en egen liten midsommarstång. Fanns inte så mycket blommor men den blev fin ändå. Tyvärr hade Johan sönder den när han skulle hjälpa oss sätta ner den i backen...

Jenny och Rin med vår midsommarstång

Johan försöker laga det han förstört...

...han lyckades dessvärre inte...


När alla åkt hem på midsommardagen passade både vi och hundarna på att slappa lite, det kändes som det behövdes.

Två slöfockar (jag och Olga)


Efter några timmars vila åkte jag och Ringo och tränade lite lydnad. Fick verkligen ta mig i kragen för att komma iväg. Hade jag inte bestämt med Camilla hade det inte blivit av kan jag ju säga. Träningen gick bra även om både jag och Ringo var lite slitna.


Olga har börjat löpa nu. Än så länge har inte Ringo brytt sig nämnvärt. Hoppas att det fortsätter så. Han är nog mer intresserad av hennes öron och vill gärna slicka där i, men det är strängt förbjudet. Öronen har blivit lite lite bättre. Hon är fortfarande öm men det är inte lika mycket öronjox längre. Jag tycker också att hon verkar lite piggare. Vi testade att sätta upp öronen igår så det skulle komma igenom mer luft, det uppskattades inte så tofsen försvann ganska snabbt...

Olga med tofs


Idag var vi på landet en sväng. Pappa tog en promenad med hundarna, han tycker det är lite mysigt och framför allt kul. Jag tror att de hade skött sig ganska bra i allafall även om de testar honom en del...


Nu ska jag kolla på fotboll med karl, avslutar med en bild på en regnbåge vi hade vid huset igår.

Vi hörs!

Av Olga - 19 juni 2008 23:36

Idag hade jag med mig två hjälpredor till jobbet...

 ...anldeningen var att Olga hade en veterinärtid så då tyckte de på jobbet (och jag) att det var bättre att ta med dem. De har skött sig helt underbart. De har varit tysta och legat snällt vid mina fötter så jag kunde jobba på precis som vanligt. Jätteskönt!


Vad gjorde Olga hos veterinären då?

Jo, hon har fått svampar i öronen, inte kantareller utan en otäckare form. Vi märkte häromdan att hon hade ont i öronen så det var bara att boka en tid hos veterinären och det visade sig att hon hade rätt mycket svamp och början på en öroninflammation, lillskruttan! Nu har hon medicin i alla fall så jag hoppas det blir bra efter det.

Vi har varit väldigt förskonade från veterinärbesök enda tills Ringos kastrering. Känns nästan som när de väl har börjat tar det aldrig slut. Först var det ju några turer med Ringo och urinvägsinfektionen och nu när han precis avslutat sin kur så är det dags för Olga att börja en 10-dagars behandling. Jaja, det kunde varit värre.

Ringo var lite avis på att Olga fick all uppmärksamhet hos veterinären så när  hon var färdig-undersökt hoppade han glatt upp på undersökningsbordet ungefär som "titta på mig också"! Finns ingen rädsla för veterinärer där inte. Olga skötte sig jättebra, trots att det måste känts på henne så lät hon veterinären undersöka öronen och ta prover från öronjoxet utan ett knyst.


Imorgon är det midsommar och det firas här hemma med lite kompisar och god mat.

Hoppas alla ni andra får en bra midsommar!!


Vi hörs! 




Av Olga - 14 juni 2008 22:02

Igår var det fredag den 13:e men också Ringos födelsedag! Hade tänkt att det skulle firats lite i alla fall men hipp som happ blev 55-års kalaset vi skulle på idag flyttat till igår så det blev inte så mycket firande av Ringo tyvärr.


 Ringo 9 veckor


Idag har vi klippt oss och sen var vi och kollade på fotbollsmatch när Johans syskonbarn spelade. Hundarna tyckte väl det var lite trist att inte få busa med bollen som for omkring men de skötte sig bra. Även hundarna har blivit klippta idag. Jag såg verkligen fram emot att få använda min nya klippmaskin men får väl inse att jag inte var duktig på att klippa trots att jag nu mera har en bra maskin. Jag kan alltså inte skylla på maskinen längre.... Hundarna var inte på sitt mest sammarbetsvilliga humör heller så jag var bra irriterad på dem där ett tag. Ringo tycker att all pälsvård är fruktansvärd och gör allt för att slippa undan. Han smyger iväg så fort jag tar fram grejorna, ändå har det aldrig hänt nåt när jag klippt honom men han tycker det är jobbigt ändå. Olga har ju jag aldrig klippt och det passade fröken på att utnyttja. Hon testade mig rätt bra kan man väl säga. Sitta still var det inte tal om där inte. När jag kände att humöret började tryta rejält avslutade jag hennes klippning med tassarna bara för att jag inte skulle sluta när hon var som jävligast utan när hon låg still som jag sagt åt henne. Båda hundarna har i alla fall klippta öron, hals och framtassar. Resten tar jag imorgon.


Johanna och jag har anmält oss till Tomas Mohlins helgkurs i Åre i år igen.

Blir i slutet av sommaren även detta år och jag längtar redan. Jag ska åka tåg upp som det ser ut just nu och det ska ju bli intressant med båda hundarna...hrm.. Men för att få ut så mycket som möjligt av kursen vill jag ta med båda för att kunna byta när den ene blir trött.


Nu ska jag ut på kvällis med hundarna.

Bilder på dem kommer dröja om jag inte får till klippningen på dem imorgon :)



Av Olga - 10 juni 2008 21:20

Precis som de flesta andra har vi också haft värmebölja i helgen. Man orkade inte göra många knop, och inte hundarna heller. För min del blev det en del plantering. Dels planterade jag ett plommonträd jag fick på min födelsedag och sen planterade jag diverse blommor i utekrukor och blomlådor. Har ingen aning om vilka sorter men fint blev det :) Vi roade oss också med att kolla in vår pool på närmre håll. Vi har nämligen en pool på tomten som förra ägaren gjort om till altan. Vi bestämde oss för att riva upp några plankor för att se hur det såg ut under. Till vår stora fasa var brädorna uppelade på murkna pålar (säger man så?) så vi ska bara vara glada att inget djur eller människa gått igenom. Vi slet därför bort alla brädor och helt plötsligt var projektet "fixa poolen" igång. Vi måste måla om botten, fixa reningsmakapärer och sätta staket runt så det blir nog inte bad där denna sommar. Har andra projekt som går före, men nästa sommar så...


Hundarna då, de har mest legat och latat sig i helgen. Vi kunde inte åka och bada med dem heller eftersom Ringo gick på medicin för sin urinvägsinfektion så det blev att slappa hemma och gå promenader på tidiga morgonen och sena kvällen när det var lite svalare. Idag har det varit lite behagligare ute så jag var ute och tränade hundarna en kortis. Tyvärr har knottjävlarna bestämt sig för att komma så det är knappt att vi kan vara ute på kvällarna, de bokstavligen äter upp en. Det blev alltså kort träning idag. Ringo tränade position i fotgåendet då han tappat det lite och har lite för bråttom han fick också träna på ställande under gång för att bli säkrare. Gick hyfsat idag men han var lite väl tramsig...Ringo is back!

Olga fick som vanligt träna ligg och det verkade som en liten liten polett har trillat ner. Kan bara skylla på mig själv att det går segt framåt på den fronten. Hon fick också träna lite fot = blick upp. Försökte lattja igång henne med ett litet pipdjur för att kunna variera berömmet för henne men den var föga intressant, GE HIT KORVEN sa hon....


Lite bilder från helgen

 Olga njuter av en grisknorr i värmen


  

Man blir trött av värmen...                      ....jättetrött!


Vi hörs!

Av Olga - 6 juni 2008 21:31

Ringo är verkligen tillbaka till sitt gamla jag! Medicinen har verkligen gjort susen, som väl är. Vi var och tränade nu på kvällen och Ringo var så taggad! Äntligen, äntligen har jag tillbaka min gamla hund som kämpar på i lydnaden trots att det var varmt som attan. Sen är det kul för jag märker en mognad på honom som jag inte sett tidigare. Han har verkligen mognat på sista tiden. Min lilla skrutt! Träningen gick jättebra, visst har vi finslip att jobba på men det är mest min egen lathet som gör att det går lite trögt med den biten. Jag tränar honom helt enkelt inte så ofta som jag borde, speciellt inte nu när det är så varmt. Första tävlingen är inbokad så nu kanske jag borde sätta fart.


Olga fick vara hemma med husse idag. Hon ska få sin träning i morgon kväll. Idag var det för varmt för att lämna nån i bilen medan man tränade den andra så därför fick hon bli hemma.


Nu ska jag gå ut och hålla Johan sällskap vid grillen, fläskfilé med potatis, lök, zuccini och champinoner i ugn och sen kryddsmör till det. Mumma!!


Ha´de gott!

Ovido - Quiz & Flashcards