ringobus

Alla inlägg under december 2008

Av Olga - 23 december 2008 22:09

Gjorde en intressant upptäckt idag, Ringo och Olga har blivit riktiga lantisar! Idag har vi spenderat hela dagen i Norrköping hos min mor och far. Hade lite saker jag var tvungen att fixa på stan och så lämnades vår bil in på morgonen så det fick bli en heldag för oss.

Vi började slappt i mammas och pappas lägenhet med en god frukost och sen slumrade jag och hundarna en stund. Sen kom jag på att jag skulle få bråttom (sällan) och gick ut med hundarna i det fina vädret. Jag kan väl säga så här att jag kommer inte vinna nåt pris för Norrköpings lydigaste hundar... Herregud, de va i extas över alla lukter, Ringo som far fram som en tok för att hinna med att lukta överallt och så Olga som gör tvärnitar och ska lukta lääänge och väl, lite som Ferdinand när han luktar på blommorna faktiskt. Hon blir som fastvuxen, så jag har Olga som "parkerat" på ena stället och Ringo som vill fara vidare till nästa. Ja, ni kanske kan lista ut själva hur det ser ut...

Däremot gick alla hundmöten över förväntan. Här ute i buschen träffar vi sällan hundar på promenad så jag trodde det skulle gå sämre men de hade väl inte tid att engagera sig i allt :)

Efter promenaden fick se vara hemma med mamma medan jag rusade upp på stan. Hundarna hade tydligen kollat i alla fönster som fanns för att försöka titta efter mig men lägenheten ligger på 6:e våningen så jag tror de misslyckades ganska brutalt. Stan var proppfull av folk, det var inte så mycket köer men emellan affärerna var det folk överallt. Det är det värsta jag vet, när jag är på stan vet jag oftast vad jag ska ha och köper det och åker hem så att hamna bakom en sölnisse i ett proppfullt centrum gör mig galen. Stressad? En aning kanske...

Jag hittade i alla fall det jag skulle ha så jag kunde älga hem igen. Väl i lägenheten igen berättade mamma att Olga spytt i deras säng...ooops...så kan det gå. Tyvärr har jag märkt att Olga visar tendenser till hosta igen. Jag blir GALEN!! De har ju inte träffat nån annan hund på flera veckor och jag trodde att vi skulle kunna börja träffa hundar efter nyår igen men har vi otur har hon ju åkt på kennelhosta igen *suck*

Vi får se vad det blir av det. Dagen i stan fortsatte i hysteri kändes det som med fika på gamla jobbet och att hämta bilen m.m

Nu har jag i alla fall två hundar som är rätt trötta och även jag känner mig ganska slut och kan väl bara konstatera att vi ska hålla oss på landet ensamma i skogen i fortsättningen.


Jag måste berätta en annan kul sak, jag tycker det är kul i alla fall. Vi har satt in en ny stereo i bilen och Johan har trixat som en tok för att få det att funka så idag köpte jag nån sladdsak som man skulle koppla ihop med de andra kablarna. Johan försökte och fick inte till det, sen försökte jag men då funkade bara ena högtalaren så jag kopplade om kablarna lite lätt och VIPS så funkade stereon perfekt :) Knäckt sambo?? JAPP!


Nu finns det bara en sak till att säga idag:


Vi hörs!

Av Olga - 20 december 2008 22:44

I veckan hade jag och Johan möjlighet att ta en härlig morgonpromenad i stan med hundarna. Anledningen till att det blev i stan och inte här ute var att vi först lämnade Max på förskolan för att sedan hämta honom efter lunch för Johan jobbade kväll. Däremellan hann vi också besikta bilen men det är en annan historia. Åter till promenaden!

Vi bestämde oss för att gå vid Himpafälten som är ett perfekt ställe om man har hund, STORA gräsytor och man ser låååångt.

The gang...


Vi gick runt och fotade och mös. Hundarna fick springa lösa i omgångar eftersom vi var i stort sett själva. Ringo var i värsta lyckoruset och glädjen blev total när han fick leka med husses vante...

Taskig bild på en lycklig Ringo!


Vi passade också på att vara lite kulturella och tittade på hällristningarna. Det ni! Det händer inte ofta att jag får för mig att titta på sånt men jag kan faktiskt tycka att det är liiiite intressant ibland.

Undrar vad denna betyder? Båt nånting kanske...?


Vi fick även njuta av en underbar soluppgång vilket inte händer så ofta här just nu efter som solen inte visat sig speciellt mycket på sistone.


Olga passade på att glänsa i soluppgången.


Såhär såg det ut bitvis där vi gick.


Idag har vi varit på namngivningscermoni, en form av dop fast man inte är i kyrkan och det inte är nån präst med. Det var mycket trevligt och mycket fika :) Skulle behöva gå 100 mil nu känns det som. Måste ju bara få visa hur vår "dop"present blev som jag tragglat med i veckan.

Möt GRISEN! En kudde som jag gjort helt själv och ja, jag är duktigt stolt över mig själv! :) Försök att brodera med en kattunge i huset utan att få vansinnesutbrott..haha..herregud va han höll på. Ingen annan leksak va kul utan bara det jag höll på med. Kudden blev färdig i bilen på vägen till namngivningen...jag sa ju att jag låg pyrt till :)


Imorgon blir det bullbak här hemma. Inte alls kul men jag har lovat min kära mor att baka så det är bara att ta tag i det. Vi är i alla fall klara med alla julklappar till allt folk, nu är det bara hundarna kvar. Får se vad vi hittar på för skoj till dem detta år. Kom på att det är ju Olgas första jul hos oss. Känns som hon alltid bott här men så är det ju inte.


Jaja, nog med svammel!


Om jag inte återkommer innan så GOD JUL allihopa där ute!

Av Olga - 17 december 2008 14:42

...att en varg fält ett kronvilt bara några kilmometer från där vi bor!!! Här går man och funderar på vildsvinsstammen som bara ökar och så får man läsa att vi har varg i närheten?! Det är lite läskigt faktiskt och våra hundar hålls under noga uppsyn ute i skogen nu och får inte gå lösa. Det kanske inte är så troligt att man stöter på den där vargen, men man vet aldrig.


Nu är det snart jul och snön lyser med sin frånvaro, istället har vi grått, dimmigt och regn...inte alls kul.

Olga behövde aldrig opereras i måndags då vi upptäckte i helgen att utväxten var borta! Vi kollade flera gånger om innan vi avbokade tiden och den här helt borta. Det känns jätteskönt att hon slapp operation faktiskt och nu är öronen helt bra från inflammationen också. Ibland ska man ha lite flyt också!


Vad händer annars då....hm...jo, jag fick höra att det är fler hundar i Norrköping som har kennelhosta för tillfället. Inte roligt alls men jag hoppas att mina slipper få tillbaka det igen. Vi håller oss borta från bruksan ett tag till och även från andra hundar.

Ringo åkte på en klippning idag. Blev en snabb klippning där jag bara tog det absolut värsta för han såg ut som en raggare med tofsar och krull lite överallt. Nu är plutten fin igen även om inte halsen blev så bra så får det faktiskt duga.


Hundträningen har legat nere totalt på sista tiden förutom den träning vi roar oss med på promenaderna, jag roar mig om dagarna med att försöka bli färdig med en egengjord doppresent som Sofias Felix ska få på lördag och jag ligger lite pyrt till tidsmässigt men jag får väl sitta på nätterna så löser det sig säkert.


Vi hörs!

Av Olga - 6 december 2008 16:03

Känner att min blogg på sista tiden handlat mycket om katter, men det är ju för att hundarna varit dåliga och det har inte hänt mycket där. Nu ska jag inte påstå att katterna gör så mycket väsen av sig (förutom Razzel på nätterna) men de vill vara med på ett hörn ändå.

Kom på att jag tror inte jag visat nån bild på Sisqua (Uttalas Siska), så här kommer några


Min lilla plutta på sitt favorit-sovställe. Känns helt sjukt att hon redan är 6 år. Känns som det var igår hon var ett litet monster med för stora öron som klättrade i gardinerna och attackerade mina ben. Jag hade faktiskt kompisar som var rädd för henne för hon var så busig :)

Sisqua är och kommer nog förbli en riktig mattegris. Det är väldigt sällan hon kelar med andra än mig och hon är grymt svartsjuk av sig. Förr i tiden lämnade hon inte mitt knä om jag hade en killkompis över på fika men Johan har hon fått vänja sig vid helt enkelt :)


Den andra lurven då, han hjälper till att skriva blogg genom att springa över tangenterna  och göra så att ingenting funkar..


Den trötte bloggaren..


Igår var vi ju hos veterinären, och Olgas öra har blivit mycket bättre ur inflammationssynpunkt. Däremot har hon en utväxt i örat som måste opereras bort. Veterinären visste inte riktigt vad det var men ville ta bort den för knölen kunde dra till sig andra infektioner. Vi fick välja själva om vi vill skicka knölen på analys och vi kom fram till att det ska vi göra. Lika bra så man vet vad det rör sig om. Så nu ska det bokas tid för det men jag måste kolla hur de gör eftersom hon måste sövas och hon precis haft kennelhosta och de ska tydligen inte sövas då. Måste forska i saken...

Idag drog vi till skogen i ett skittrist väder, det regnade hela tiden. Vi släppte båda hundarna ihop idag och det gick jättebra, båda höll sig nära och kom när vi ropade...enda tills Johan och ja sa till varandra att "gú va bra det går, vi borde kanske koppla dem meddans det går så bra"... Schoff sa det så var hundarna borta... Så kan det gå, båda kom tillbaka i alla fall och tur var väl det. De rusade av sig rejält i alla fall... Inget ont som inte har nåt gott med sig...


Ringo och jag skulle tävlat i dag också men det är ju bara att glömma pga hostan de haft. Olgas kurs kan jag inte hoppa på förrän efter juluppehållet igen. Känns skapligt surt men jag får satsa på att tävla till våren igen, och Olga kanske jag kan starta nästa höst istället. Vi får se.


Vi hörs!


Av Olga - 4 december 2008 13:05

Tjohoooo, äntligen lite snö igen, inte mycket men tillräckligt för att man ska slippa ha ett grustag hemma. Jag hoppas att det kommer mer snö och att det får ligga kvar.

Jag, Max och hundarna har precis varit ute på en skogsrunda. Gick till ett ställe som jag helt hade glömt att det finns. Det är ett perfekt ställe att släppa hundarna på för man ser långt och det är inte så stor risk att andra människor går där för det är lite knepigt att ta sig dit. Hundarna rusade som tokar vilket var skönt eftersom jag är lite krasslig nu och inte har orken i kroppen att gå världslångt med dem. Max är ju också sjuk men han hängde med på promenad ändå, lite frisk luft skadar väl inte även om man är sjuk? Ringo åkte in i duschen efter promenaden för det satt jättestora snöbollar i hans päls på frambenen. Olga har inte så mycket päls än och klarar sig faktiskt utan bollar skönt nog.

Jag hittade några bilder på Ringo från förra vintern.

Ringo med sin dåvarande favoritleksak


"Vår" skogsväg.


Kollade igenom massa gamla bilder på honom och fick nästan en chock över hur mycket hans päls ändrats efter kastreringen. Nu har han ju värsta ruggugglepälsen till skillnad mot innan :( Jag ska ta tag i hans päls här nån dag så kanske den kan se lite bättre ut åtminstone.


Razzel börjar känna sig hemma här nu och tultar runt i huset utan att bry sig särskilt mycket om hundarna. Han är en gangsterkattunge! Märks att han är van att få mäniskomat för när vi äter blir han precis galen och ska bara upp på bordet. Det spelar ingen roll hur mycket vi än lyfter ner honom eller visar honom hans mat, han är envis till tusen! Där han kommer ifrån fick kattungarna nämligen potatis och sånt ibland. Dessutom har han testat på att gå på toa utanför lådan. Första kvällen bajsade han i soffan...uäk! Häromdan testade han även på att kissa i en salladsskål... Jag stod och diskade och salladen stod brevid för den skulle kastas. På skålen hade vi lagt glápack och där hoppade Razzel ner. Han fick en sån där "aaah, äntligen-blick" och när han reste sig låg det en gul pöl där... Behöver jag säga att skålen diskades mer än noga?!

Förutom de missödena så är han faktiskt en go liten kisse. Knäpp är han men det ska väl kattungar vara?

Han sätter sig gärna på axeln som en papegoja och spanar när man går omkring i huset, och när han sover gör han gärna det under hakan på en och kurrar så det dundrar i hela huvudet på en själv :)


Imorgon är det återbesök hos veterinären för att kolla Olgas öra. Jag är säker på att vi kommer få fortsätta medicinering för jag tycker inte örat verkar bra än men vi får se.


Nu ska jag och Max ta och fika lite så släpper säkert febern snart :)


Vi hörs!

Av Olga - 1 december 2008 12:34

Igår bar det iväg till Mjölby för att hämta vår nya kisse, Razzel. Vi hämtade honom hos en jättetrevlig familj som hade både mamma katt och pappa katt. Mamman såg ut som Vizzla och pappan var en stor röd långhårig herre så denna lilla man kanske också blir långhårig. Just nu terroriserar han mig när jag skriver blogg, han vill springa på tangentbordet...

Det är lite intressant, för jag trodde det var svårt att bli av med kattungar den här tiden på året men det är det tydligen inte. 10 minuter hade det tagit för den här familjen från att annonsen lagts ut till att alla var tingade! Det kom en familj från Västerås och folk hade t o m ringt från Sundsvall?! Vi som tyckte vi åkte långt...


Det var en tuff liten kille som stegade ur buren här hemma, jag har aldrig varit med om att de bara knatar ur transportburen när man kommer hem men det gjorde han. Hundarna var lite otäcka och Sisqua är skitsur. Jag trodde att Ringo skulle vara den som var mest på men fröken Olga har varit precis bäng och kutat runt Razzel med skräckfylld förtjusning, Ringo däremot har varit lugn.

Hörru, vi grabbar måste hålla ihop...!


På kvällen hade vi lite adventsfika här med mina och Johans päron. Razzel hittade genast ett bra ställe att sova på.

Mellan mina föräldrars axlar, PERFEKT!


Sen bytte vi sovstil till denna:

Kan ni sova med benen bakom öronen? Jag kan det då inte...


Max är mäkta stolt över sin nya kisse men är lite orolig för att han ska glömma Vizzla och det vill han inte. Men vi fick förklara att man inte glömmer Vizzla bara för att man skaffat en Razzel men man kanske inte tänker lika mycket på att hon är borta.

Vi hade två kattungar att välja mellan och Max fick bestämma och han ville ha den busigaste, kan säga att det fick han nog, kolla klorna i Max arm..


Nu ska jag gå och bädda ner mig då jag har lite feber.


Vi hörs!


Ovido - Quiz & Flashcards